Gränslöst samarbete

Olika regler för långtidssjukskrivning, förlorade pensionspoäng, vaktbolag som inte kan operera över gränserna, examensbevis som inte är giltiga, värdetransporter över gränserna, besiktning av arbetsmaskiner och olika bedömningar för förtidspensionering är bara några exempel på gränshinder som möter våra nordiska medborgare.

Foto: Lars Pehrson/SCANPIX

Luleå2009-06-27 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
De nordiska länderna har mycket att vinna på att riva gränshinder som försvårar mobilitet för både privatpersoner och företag. Vi parlamentariker i Nordiska rådet vill därför värna om individens och näringslivets fria rörlighet i Norden.
Det ska gå att flytta, pendla, studera, få vård och bedriva näringsverksamhet utan att fastna i byråkratin. Vi vill ha ett gränslöst och dynamiskt Norden, som kan möta globaliseringens utmaningar och trygga de nordiska ländernas konkurrenskraft och välfärd.
Cirka 40 000 personer pendlar dagligen eller veckovis mellan de nordiska länderna och ungefär lika många flyttar varje år. Inte minst i gränsområdena som Tornedalen, Arko-regionen och Öresundsregionen är denna mobilitet av stor betydelse.

Tornedalen är ett utmärkt exempel på att ett långtgående gränsöverskridande samarbete mellan två länder är möjligt om den politiska viljan finns även om problemen ibland kan framstå som oöverstigliga.
De finska och svenska delegationerna till Nordiska rådet besökte i september 2007 Tornedalen i syfte att informera sig om det gränsregionala samarbetet. Vi fann många goda exempel på praktiskt samarbete till nytta för våra medborgare på båda sidor om gränsen och kunde konstatera att många frågor kan lösas på ett smidigt och obyråkratiskt sätt om bara viljan finns och det tycks den göra i Tornedalen.
Samtidigt som vi fortsätter att avskaffa gränshinder och förenkla för människor att röra sig i Norden måste vi bevaka att inte ny lagstiftning skapar nya problem. Nya gränshinder är ett problem som minister Ole Norrback, ordförande för Gränshinderforum, ofta påtalar.

Det är inte ovanligt att nya problem uppstår när de nordiska länderna ska införa europeisk lagstiftning. Olika tolkningar och lösningar bidrar till att skapa nya hinder. Bara det faktum att vi väljer olika tidpunkt för införandet av ett EU-direktiv kan bidra till att skapa onödiga problem för den fria rörligheten.
Vi parlamentariker måste på olika sätt arbeta för en bättre koordinering och harmonisering av lagstiftningen i de nordiska länderna. Nordiskt samråd inför ny lagstiftning är här ett måste.

Vi parlamentariker i Nordiska rådet försöker på olika sätt, genom motioner, skriftliga frågor till våra nordiska regeringar och genom frågar i våra nationella parlament till olika fackministrar driva på arbetet med att avskaffa onödiga gränshinder.
Inte bara vi parlamentariker utan också våra statsministrar har satt frågan högt på den politiska dagordningen och inrättat ett nordiskt Gränshinderforum med uppgift att med "alla medel undanröja de svårigheter som medborgarna kan stöta på i det nordiska umgänget". Detta forum ska årligen rapportera till statsministrarna om vilka resultat som har uppnåtts.

Trots att integrationen i Norden i flera avseenden är djupare än mellan någon annan grupp självständiga stater kvarstår mycket att göra.
Vid rådets session i oktober 2008 framkom att inte mindre än 29 gränshinder hade kunnat undanröjas under året och det är vår förhoppning att detta arbete kommer att fortsätta i samma takt så att vi
i en inte alltför avlägsen framtid kan säga att vi lever i ett gränslöst Norden.
Läs mer om