Vänsterpartiet drev igenom kostnadsfri kollektivtrafik i Kiruna kommun från augusti 2011 med stöd av Socialdemokraterna och Samelisto. Reformen har uppfattats som gratis kollektivtrafik och att Kiruna är föregångskommunen.
Under min tid som regional politiker har fyra kommuner haft kostnadsfri kollektivtrafik; Gällivare, Övertorneå, Älvsbyn och Jokkmokk.
Alla har slutat på grund av ekonomiska skäl och andra politiska prioriteringar. Ökningen av passagerare var också marginell.
Vad innebär kostnadsfri kollektivtrafik? Kiruna kommun har kostnader för denna reform. Bussföretagen som kör bussarna ska ju ha betalt. För Kiruna kommun kostar det cirka 3-4 miljoner, samtidigt som kommunen kan få ett underskott på 17 miljoner för 2011.
Dessa kostnader ska tas från befintlig budget. Det blir som vanligt att skolan, omsorgen eller kulturen som får stå för underskotten.
Eller vill Vänsterpartiet i Kiruna höja kommunskatten, för att medborgarna ska få åka gratis buss?
Vi Moderater i Kiruna prioriterar omsorg, skola och kultur i stället för gratis buss.
Däremot vill vi Moderater skapa bra busslinjer och passande tidtabeller för medborgarna. Moderaterna har också aktivt jobbat för modernare och snabbare tågsätt och fler avgångar mellan Kiruna och Luleå. Vilket blir verklighet under 2011.
Lena Tjäder påstår att Moderaterna värnar massbilismen. Svammel. I budgetförslaget 2012 kommer ökade satsningar på drift och underhåll av järnvägar .
Vänsterns prioritering i Norrbotten: gratis buss åt alla. Men mindre resurser till undervisningen och hemtjänsten.