Har vi råd att inte rusta upp Inlandsbanan?

Luleå2011-01-25 02:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Behovet av effektiva, lönsamma, säkra och miljömässigt hållbara godstransporter ökar. Med sitt strategiska läge är Inlandsbanan en viktig del av vårt nationella och nordiska järnvägsnät.

✔ Inlandsbanan knyter samman Nordnorge med Sverige och södra Norge och avlastar vägsystemet.

✔ Inlandsbanan behövs ur säkerhetssynpunkt som omledningsbana.

✔ Inlandsbanan är en framtida förutsättning för företagande och industriell utveckling i Norrlands inland.

✔ Inlandsbanan är tillsammans med tvärbanorna en förutsättning för framtida miljöeffektiv råvaruförsörjning av svensk skogsindustri.

✔ Inlandsbanan kan förse Mälardalen och Göteborgsregionen med skogsbränslen.

✔ Inlandsbanan ger högre utnyttjande av skogen och skapar lokalt företagande.

✔ Inlandsbanan fördelar mellan underskotts- och överskottsområden.

✔ Inlandsbanan täcker en fjärdedel av landets skogsmark.

✔ Inlandsbanan ger potential för minst fyra miljoner kubikmeter skogsbränsle.

Efterfrågan på transporter utifrån ett hållbart utnyttjande av resurser ökar drastiskt och kommer inom kort att vara ett självklart val vad gäller såväl gods- som person- och turisttrafik.

Inlandsbanan, som en gång byggdes för knyta samman och stärka infrastrukturen i Sveriges inland, får ur detta perspektiv ett nytt värde. I nära anknytning till banan utvecklas dessutom en rad näringar, framför allt inom bioenergiområdet, men även inom gruvnäring och skogsindustri. Verksamheter som kräver effektiva och säkra transportlösningar.

Med rätt investeringar och tydligt framtidsfokus kommer Inlandsbanan att vara en självklar och integrerad del i det nationella järnvägsnätet. Vi behöver bara se till de stopp på stambanan som förekommit några gånger för att inse Inlandsbanan betydelse.

Därför anser vi att det årliga anslaget till inlandsbanan bör ökas.

Läs mer om