Hög tid att lyssna på medlemmarna

Luleå2009-04-22 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det har en längre tid pågått en debatt i LO-kretsar här i Norrbotten. Byggnads i Boden har på ett medlemsmöte antagit en motion som syftar till att skydda medlemmarnas pensions- och försäkringsavsättningar mot orimliga bonusar och fallskärmsavtal.
Motionen, som kommer att gå till LO:s kongress nästa år, kräver att LO centralt utformar en policy som ska gälla alla LO-företrädare i styrelser där sådana frågor behandlas, till exempel liv- och försäkringsbolag där LO-medlemmar har intressen.

Den kritik som riktats mot styrelsen i pensionsbolaget AMF är riktiga. Kritiken ska inte bara belasta LO:s företrädare, utan det gäller hela styrelsen. Samma kritik är för övrigt giltig gentemot alla bolag som delar ut fantasibelopp till uppdragstagare, belopp som vanliga arbetare bara kan drömma om.
Att kritiken kan riktas mot många minskar emellertid inte ansvaret för LO:s företrädare. Som representant för medlemmarna har man alltid ett ansvar för att bevaka hur resurserna används. Brister man i det ansvaret slår det genast tillbaka som ett minskat förtroende för den fackliga rörelsen.
Med detta sagt måste vi också tänka ett steg längre. Det räcker inte med att frågan blossar upp till ett mediedrev med avgångskrav. När vi medlemmar anser att våra företrädare inte har gjort det vi begär av dem räcker det inte med att vi kritiserar dem. Vi ska även tydligt tala om vad vi vill att de ska göra i stället.
LO måste föra en genomgripande diskussion internt om villkoren för förvaltning av medlemmarnas pengar. Den ska utmynna i en policy för vad som ska gälla i den aktuella styrelseuppdragen.

Det viktiga att LO visar medlemmarna att man lyssnar och tar intryck av kritiken. På så sätt kan skadat förtroende återställas. Och på så sätt kan vi med gemensam styrka driva kraven på rimlig fördeling och ansvarsfull förvaltning av medlemmarnas pensions- och försäkringspengar.
Glenn Blom
Läs mer om