Höj takten i järnvägs- byggandet
Föreningen Järnvägsfrämjandet har sammanställt utredningar och önskemål från Sveriges kommuner och regioner och beräknat att investeringarna måste öka med 200 procent om behoven ska uppfyllas inom 15 år.
Foto: FREDRIK PERSSON
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
30 miljarder kronor årligen. Det motsvarar en procent av BNP, vilket är lika mycket som satsades när det svenska järnvägsnätet byggdes upp. Beloppet är aktningsvärt och något för regeringen att inspireras av inför höstens infrastrukturproposition.
I Europa byggs för närvarande ett nät av höghastighetsbanor. 550 mil är redan utbyggda och 350 mil till är på gång. I Spanien investeras exempelvis 60 miljarder kronor per år och landet ska bygga 1 000 mil fram till 2020. Med ett eventuellt EU-bidrag (i det fall regeringen gör en ansökan) och fördubblade anslag skulle Sverige snabbare kunna knytas samman med kontinenten.
Sverige har inte längre råd att försumma järnvägen och definitivt inte råd att bortse från klimathotet. Det är nödvändigt att investera i ett hållbart transportsystem.
Med fördubblade anslag ökar möjligheterna att nå nationella miljö- och klimatmål, och samtidigt uppnå det övergripande transportpolitiska målet, att "säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet".
I dag investerar Sverige 9 miljarder kronor per år i järnvägarna. Med Banverkets förslag att öka investeringsnivån med 50 procent kommer Götalandsbanan (Stockholm - Jönköping - Göteborg) att bli klar först runt år 2025 och den nya banan Stockholm - Malmö - Hamburg tidigast år 2030.
Och Norrbotniabanan?
Detta är för defensivt. Den lägsta investeringsnivån som kan accepteras är en fördubbling från dagens 9 miljarder kronor per år till 18 miljarder, men den bör ligga på den nivå som Järnvägsfrämjandet föreslår, det vill säga 30 miljarder.
Om det låter mycket föreslår vi att staten skaffar sig en investeringsbudget och gör avskrivningar som alla andra som gör investeringar. I dag direktavskrivs alla statens investeringar, vilket är uppåt väggar-na. Vidare kan summan jämföras med det överskott som staten har (160 miljarder).
Vänsterpartiet i Norrbotten menar att detta är en helt nödvändig satsning. Vi kräver också att Norrbotniabanan ska finnas med i infrastrukturpropositionen
i höst.