Höjt pris när riskkapitalbolag tar över bilbesiktningen

Luleå2012-03-28 04:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Moderaternas företrädare Krister Hammarbergh, Jan-Evert Rådström och Christer Akej sjunger den fria marknadens och konkurrens lov i sitt försvar av utförsäljningen av bilbesiktningen. Först försöker man sig på konststycket att kalla denna utförsäljning för "omreglering".

Vad är det enligt deras mening som "omregleras"? Det är ju ett faktum att två tredjedelar av de nuvarande stationerna ska säljas på auktion till privata aktörer. Kalla saker vid dess rätta namn och försök inte med förskönande omskrivningar.

Sedan talar man om denna utförsäljning som om någon, oklart vem, skulle kunna köpa en anläggning. Så blir ju inte fallet. Stationerna är indelande i tre grupper. Varje grupp ska säljas sammanhållet. Några småaktörer göre sig nog inte besvär. Här kommer de stora elefanterna att agera.

Riskkapitalbolagen Bridge Point och Carlyle Group är de riskkapitalbolag som i dag äger 80 procent av den finska marknaden. Det ena finns redan representerat i Sverige genom besiktningsföretaget Carspect, främst verksamt i Stockholmstrakten. Det kommer att vilja utöka sin verksamhet.

I Finland ökade priset med 400 procent i många områden utanför Helsingfors. Det svenska motdraget mot detta är att undanta de som köper de svenska stationerna från kravet att besiktiga tunga fordon. För det första, om argumentet håller, vem ska då på sikt besiktiga tunga fordon? För det andra, hur stora blir då prisökningarna i Sverige?

Man sjunger ju också konkurrensens visa i debattinlägget. Enligt min mening så byter man ett statligt monopol mot ett privat. I Boden, Piteå, Kalix och Kiruna kommer det bara att finnas den privata bilbesiktningen att gå till. För den delen även i Skellefteå. Risken är dessutom stor att dessa anläggningar kommer att ägas av samma aktör.

Vilken konkurrens blir det då? Ska en bilägare i Kiruna åka till Gällivare eller Karesuando för att få lite billigare besiktning? Dessutom hur påverkas prisbilden hos AB Svensk Bilprovning av att endast få kvar stationer på mindre orter? Dessutom med den tunga besiktningen kvar? Den konkurrens man kommer att erbjuda är vem som höjer priset minst. Kanske "bara" 300 procent?

Så till det helt befängda påståendet att vi som är emot denna ideologiskt betingade utförsäljning skulle anklaga någon för oärlig verksamhet. Jag tror att de som köper dessa stationer gör det för att tjäna pengar. För att kunna göra det är de beroende av kunder. Jag tror att service och annat runt besiktningen kommer att fungera bra.

Det är inte det min kritik riktar in sig på. Det är istället att riskkapitalbolag med för oss känd tekning för ut vinster till skatteparadis där man slipper beskattning. Så gör Carema, Attendo och de andra bolagen i vård- och äldreomsorg. Så kommer också riskkapitalbolag inom besiktningsbranschen att göra.

µ Svar till Krister Hammarbergh, Jan-Evert Rådström och Christer Akej, NSD Debatt den 21 mars.
Läs mer om