Hur är förkunskaperna hos blivande studenter?

Problemet ligger kanske inte så mycket i bristande lärarresurser utan mer på att man får kontinuerligt sänka kraven på grund av bristande förkunskaper hos blivande studenter, skriver Carl-Åke Fahlquist.

Luleå2006-03-30 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till David Svenn, NSD Debatt den 20 mars och till Krister Hammarbergh, NSD Debatt den 23 mars.<br /><br /><br /><br />Även om kvalité är ett svårfångat begrepp så tycks David Svenn, Saco:s studentråd, mena att den bristande kvalitén beror på avsaknad av kompetent lärarpersonal vid ?en rad nya högskolor och universitet?. <br /><br />Ja, så kan det vara. Men gäller det bara dessa lärosäten? Även så kallade prestige-högskolor/universitet tycks ha samma problem.<br /><br /><br /><br />Problemet ligger kanske inte så mycket i bristande lärarresurser utan mer på att man får kontinuerligt sänka kraven på grund av bristande förkunskaper hos blivande studenter. <br /><br />Den ?bristande utbildningskvalitén? tycks finnas i hela utbildningssystemet och det är ingen nyhet. <br /><br />Nya är inte heller partiernas idéer, från vänster till höger, skolan ska man satsa på nu som vid förra valet. <br /><br />Förutom ett antal miljarder vill alliansen satsa på auktorisation och behörighet. Ibrahim Baylan, s, vill inte vara sämre, ministern vill se lagstiftad auktorisation för lärare, ?med tydliga krav och kvalitetssäkring?. <br /><br />Det blir att inrätta ett nytt statligt verk om nu inte SIS får in auktorisation och kvalitetssäkring av lärare under någon rubrik i ISO 9000. <br /><br /><br /><br />Fru småskollärare Granström lärde mig läsa och skriva, folkskollärare Rånlund räkna. Fru Granström var examinerad vid ett småskollärar- seminarium, folkskollärare Rånlund vid ett folkskollärar- dito. <br /><br />Lyckades man sedan ta sig in på gymnasiet träffade man på adjunkter och kanske någon lektor, samtliga med solida ämneskunskaper. <br /><br />Kvalitetssäkring och auktorisation fick respektive lärarkategori på köpet vid avklarad examen. <br /><br /><br /><br />Som det nu är kan vem som helst kalla sig lärare. <br /><br />Har man dessutom gått på en av universitetets/högskolans lärarlinjer är man lärare med rätt att undervisa i vad som helst. <br /><br />Man har fått en flexibel lärarkår behörig att arbeta i de flesta undervisningssammanhang. <br /><br />Specifika ämneskunskaper är ej så viktiga, huvudsaken är att man har förmåga att lära ut. Lära ut vadå? <br /><br />På de praktiska linjerna fordras fortfarande solida yrkeskunskaper, ska du lära ungarna svetsa duger det inte med en svenskalärare om än med solida kunskaper i pedagogik. <br /><br />Däremot går det utmärkt att en svetslärare undervisar <br />i svenska, eller varför inte en hushållslärare i företagsekonomi. <br /><br /><br /><br />Det är symtomatiskt att när kommunalpolitiker flyttar hemifrån, till riksdagen, då blir han/hon expert. <br /><br />I Krister Hammarberghs fall tycks det vara på utbildning; i NSD den 23 mars. Nu gäller det miljarder till ?grundforskning och forskarutbildning?. <br /><br />Som kommunpolitiker hade det kanske räckt med att föreslå några miljoner för att se till att ungarna fick kompetenta lärare, läroböcker och en studievänlig skolmiljö. <br /><br />Detta intresse för skolan, på det lokala planet, hade kanske skapat ?en utbildning i världsklass?. Om inte, så hade man åtminstone börjat i rätt ende. <br />
Läs mer om