Hur vill Moderaterna finansiera Norrbotniabanan?

Luleå2012-10-15 04:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tillväxten bromsar in och antalet varsel inom den svenska industrin ökar. Risken är stor att följden blir högre arbetslöshet, från en redan alltför hög nivå. Att bekämpa arbetslösheten är för oss socialdemokrater den största politiska utmaningen.

Mot den bakgrunden är den förda regeringspolitiken obegriplig. Den enskilt största satsningen i regeringens budget är en stor sänkning av bolagsskatten, något som knappast kommer att leda till fler jobb under den lågkonjunktur som råder. Särskilt anmärkningsvärt är det dessutom att regeringen lånar pengar för att sänka denna skatt.

Vi menar att en betydligt bättre prioritering hade varit att investera i jobbskapande åtgärder, utbildning i syfte att rusta löntagarna för nya jobb samt infrastruktur som kan vara till gagn för landet för lång tid framåt.

En sådan infrastruktursatsning som vi menar är till gagn inte bara för norra Sverige utan för hela landet är byggandet av Norrbotniabanan. Det är ett infrastrukturprojekt som både skulle innebära många jobb under lågkonjunkturen, genom själva bygget, men långsiktigt också leda till bättre transportmöjligheter för svensk råvaruindustri, vilket gynnar både tillväxt och arbete i hela landet.

Tyvärr finns det mycket som tyder på att den borgerliga regeringen inte prioriterar bygget av Norrbotniabanan. Istället är det ofinansierade skattesänkningar och byggande av ytterligare några hållplatser på tunnelbanan i Stockholm som gäller.

Bygget av Norrbotniabanan var en av de största frågorna i de traditionsenliga norrbottniska valdebatter som hölls inför valet i september 2010. Då lovade Moderaterna med Johan Johansson i spetsen att banan skulle byggas men undvek att tala om vem som ska finansiera denna.

Nu svarar Johansson att han vill hitta en hållbar finansiering av Norrbotniabanan och att "Sverige" ska fortsätta att påverka EU:s ministerråd att Norrbotniabanan ska erhålla TEN-T status.

Johansson vet säkert att det är hans egen moderata regering som har ansvaret att förhandla med EU:s ministerråd och eftersom regeringen inte prioriterar eller ens omnämner Norrbothniabanan i något sammanhang så kommer inte heller EU:s ministerråd eller EU- parlamentet att göra detta.

Vi nämner inte någon specifik infrastruktursatsning i budgeten av det enkla skälet att vi kommer att lägga en specifik infrastrukturmotion i närtid, där vi redogör för hela vår infrastrukturpolitik.

Moderaterna och Johan Johansson har utlovat en infrastrukturpropp i närtid. Min fråga till Johansson kvarstår: Kommer Norrbotniabanan att vara med i regeringens infrastrukturpropp som ju är sista chansen för denna mandatperiod?

Karin Åström (S)

µ Svar till Johan Johansson, NSD Debatt den 8 oktober.
Läs mer om