Indraget nattåg - inte bara SJ:s fel

Luleå2011-09-09 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Från 12 september ställer SJ Norrlandståg in nattågsparet 94/91 på Narvik. Orsaken är de många förseningarna som gör att tidsmarginalen vid vändningen i Narvik blir för snäv.

I Narvik ska tåget klargöras och några större förseningar klarar man inte av för det fortplantar sig till returen söderut. Vid större förseningar har man fått vända tåget i Kiruna och i vissa fall i Boden och sätta in bussar till/från stationer på Malmbanan och Narvik.

För att undgå detta kommer SJ Norrlandståg under tiden 12 september - 31 december att låta hela tågsättet vända i Luleå. Därefter ska tågbolaget tillsammans med Trafikverket utvärdera resultatet innan man beslutar om det vidare tågupplägget.

Resande norr om Boden får under tiden byta till sittvagnar i dagtåget Luleå - Narvik
vid sjutiden om morgonen, om nattåget är
i tid.

Motsvarande byte sker för sydgående nattåg om kvällen. De får då tågbyte i Boden motsvarande resenärerna på det senare nattåget 92/93 (Göteborgståget). Men det är sannolikt mer obekvämt att byta från sov- eller liggvagn till sittvagn tidigt om morgonen.

Det har då också framförts kritik från turistanläggningarna längs Malmbanan, medan man från norsk sida så här långt inte haft några synpunkter.

Visst kan vi ha förståelse för att SJ Norrlandståg i ett trängt läge med ofta stora förseningar väljer en sådan lösning. Detta är fjärrtåg över långa distanser och bryts tågflödet riskerar man en kedjeeffekt som kan ta flera dygn att hämta in. Problemet orsakas av trånga tidtabeller och ett pressat trafik- och driftssystem, utan reservlösningar.

Mycket av ansvaret faller utanför tågoperatören, och ligger på den politiska och byråkratiska nivån. Nu är Trafikverkets kapacitetsutredning för järnvägen ute på remiss. Vad det kan leda till av förbättringar inom tågtrafiken får tiden utvisa.

Enligt Trafikverket, sektionen för medfinansiering och trafikavtal (tidigare Rikstrafiken), bedömer man indragningen av nattågen mellan Boden och Narvik som force majeure och därmed inte i konflikt med trafikavtalet.

Tillämpningar av Botniatåg/Norrtågs planerade dagtågtrafik på Malmbanan/Ofotbanen, som enligt planerna startar om några månader, kan möjligen dämpa något av effekten. Men det återstår att se.

Läs mer om