Ingen idé att ploga innan det snöat
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag ska inte nu diskutera om det är bra eller dåligt vinterväglag på våra gator. Hur man bedömer en sak beror i lika hög grad på de förväntningar man har som hur en sak är gjord.
Därför vill jag beskriva hur den apparat fungerar som håller våra gator och gång- cykelvägar framkomliga på vintern, och vad man kan förvänta sig av standard och genomförande. Med höga, kanske orealistiska, förväntningar kan även det väl utförda skapa besvikelse, och tvärtom förstås.
Från oktober till april finns personal i beredskap dygnet om. De som plogar har en timmes inställelsetid. Beslut om plogning, och i vilken omfattning plogningen ska ske, tas av kommunens beredskapschef. Det som styr om och när det ska plogas är givetvis hur mycket och när det snöar. Till sin hjälp har beredskapschefen väderleksprognoser med information om förväntade nederbördsmängder och temperaturer.
Som alla förstår börjar vi inte ploga så fort det börjar snöa utan först måste det finns snö att ploga bort. Utkallning sker efter bestämda startkriterier. Mellan fyra och tio centimeter nysnö, beroende på temperatur (den som skottat själv vet skillnaden på kramsnö och kall snö).
Önskvärt vore att vi alltid kunde ploga på natten och ha allt klart till morgonen, men vi kan inte ploga i förväg. Om det snöar på småtimmarna så kommer det att finnas snö på gator och cykelvägar när man ska till jobbet.
Har vi en väderleksprognos som säger att det är ett någorlunda kortvarigt snöfall, så styr vi insatserna så att vi enbart behöver ha en plogsväng i stället för två.
Insatserna sker på så sätt att huvudgator och gång- cykelvägar plogas vid mindre snödjup än villagator. Plogning av huvudgator och gång- cykelvägar ska också genomföras snabbare, inom fem timmar. All plogning ska vara genomförd inom tolv timmar.
Om det snöat på natten och vi kallar ut plogningen vid femtiden på morgonen så kommer huvudgator och gång- och cykelvägar inte vara färdigplogade förrän klockan tio på förmiddagen och villagatorna inte förrän fem på eftermiddagen.
Det innebär att det kommer att vara många oplogade gator och gång- cykelvägar när man ska till jobbet trots att hela snösvängen är ute och plogar. Jag kan inte nog understryka att det är när det snöar som styr när vi plogar, inte tvärtom.
Efter plogningen vidtar efterarbetet: korsningar rensas, tillfälliga snöhögar tas bort och normalt hyvlas alla prioriterade vägar efter kraftiga snöfall. Allt detta arbete tar mer än dubbelt så lång tid som själva plogningen.
I Luleå finns fyra miljoner kvadratmeter gator. Snöar det 30 cm ska alltså en miljon kubikmeter snö, motsvarande 50 000 lastbilslass med snöflak, tas bort.
När man bedömer huruvida plogningen sköts bra eller ej bör det alltså inte göras medan det fortfarande snöar utan tio till tolv timmar efter att det slutat snöa. Och egentligen inte förrän arbetet avslutats ett par dagar efter själva plogsvängen.