Inte en polis så långt ögat kan nå
Det är ingen som bryr sig att polisen inte är ute på vägarna och kontrollerar förarbeteenden och hastighetsöverträdelser. Till och med polisen verkar nöjd med frånvaron eftersom man då spar pengar som i stället läggs på annan verksamhet.
Foto: Claudio Bresciani/SCANPIX
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I valtider är det inte många partier och politiker som skräms över att polisen inte syns i trafiken och är mer delaktig i det nationella trafiksäkerhetsarbetet. Detta trots att riksdagen antog nollvisionen 1997. Vad ska vi med en ledstjärna till om alla förebilder inte vill vara närvarande och aktiva?
För en tid sedan presenterade Rikspolisstyrelsen statistik över hur många rapporter polismyndigheterna gjort över hastighetsöverträdelser runtom i landet. När skolorna startade 23-29 augusti stoppade polisen över 10 000 fortkörare i trafiken. Men alla förare stoppas inte. Det handlar om slumpen. Slumpen om var poliskontrollen äger rum. När såg du senast en polis i trafiken som genomförde en rutinkontroll eller en flygande besiktning?
Att köra en personbil kräver kunskap och erfarenhet. Säkerhetssystemen är många och motorernas styrkor likaså. I dag fordras inget särskilt intyg om kompetens för att köpa en ny bil. Du kan köpa vilken bil du vill. Och sedan kan du köra precis som du vill.
Problemet med dagens fordon är att många av dem är utrustade med alltför starka bilmotorer. Har du kompetens att hantera en sådan bil med stark motor? Samhällsutvecklingen visar att det inte längre är så noga på vilket sätt man kör bil.
På vägarna är det tämligen fritt fram att köra alldeles för fort och bryta mot gällande trafikbestämmelser. Problemet är att de allra flesta av oss inte inser att det är en stor konst att köra bil och att alla faktiskt inte är goda bilförare.
Kan du verkligen köra bil just i dag? Hur förberedd är du inför körpasset? Har du sovit ordentligt och är koncentrerad? Jag menar att vi behöver fler poliser på vägarna. Inte nödvändigtvis för att kontrollera hastighetsöverträdelser utan att trafikanter kan få se och samtala med polis.
Hur ska nollvisionen utvecklas i framtiden? Fortfarande dödas och skadas ett stort antal människor i trafiken varje år. Det är ett av vår tids stora folkhälsoproblem. Ändå så debatterades inte trafikfrågorna i valdebatten. Polisen behöver inte mer resurser till trafiksäkerhetsarbete. De behöver effektivisera men framför allt vara synliga och tydliga med sin närvaro.