Detta är dock, som väl är, inte hela bilden. Det är lätt att glömma att merparten av tågen i Norrland faktiskt går i tid.
SJ:s nya snabbtåg SJ 3000, som togs i drift i fjol, trafikerar linjerna från Umeå och Östersund till Stockholm och klarar vintern utan några som helst problem. LKAB:s tunga trafik håller även den sina tidtabeller.
Noggranna vintertester och tågkonstruktioner som tål snö, is, kyla och fukt har resulterat i hög driftsäkerhet för dessa tåg. Hos oss på Bombardier har det arbetet letts av koncernens särskilda vinterexpertgrupp på 25 personer som är baserad i Västerås.
Att järnvägen fungerar bra är av central betydelse för Norrland både när det gäller hållbart resande och industriell utveckling. Glädjande nog är förutsättningarna för att utvecklingen ska kunna gå i den riktningen långt bättre i dag än för några år sedan.
Ådalsbanans invigning ger fler spår att köra på och 20 mil kortare resväg mellan övre Norrland och Mellansverige. I dag har SJ:s Norrlandståg cirka 400 000 resenärer årligen, en siffra som lär öka väsentligt tack vare attraktivare tidtabeller för nattåg och snabbtåg som kan attrahera både fler turister och fler vanliga resenärer.
En annan viktig nyhet finns på Malmbanan, en livsnerv i regionen. Den nya bansträckningen runt Kiruna stöttar LKAB:s kraftfulla program för trafikexpansion.
Tågproblemen just nu ska inte underskattas. Vår uppfattning är ändå att framtiden för järnvägen i Norrland är mycket ljus.