Kanske dags att räkna efter före i stället för efter
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kanske dags att räkna efter före istället för efter.
Varje år hamnar tusentals människor i vårt land hos Kronofogden med diverse skulder i bagaget. SMS-lån, telefonräkning, hyra, TV-licens och bilförsäkring. Listan kan göras lång.
Betalningsföreläggandena har ökat med 20 procent över en femårsperiod trots högkonjunkturen och uppgår totalt till cirka 200 miljarder kronor enligt Finansinspektionens rapport från år 2007 (2007:9).
Varje fall är unikt på sitt sätt, men många har en gemensam nämnare, nämligen individers dåliga kunskaper om sin privatekonomi. Unga som inte kan betala sina räkningar och lån får leva med de långtgående konsekvenser som en betalningsanmärkning innebär.
Det skulle på ett enkelt och billigt sätt kunna undvikas om vi införde möjligheten att lära sig mer om rättigheter och skyldigheter som konsument i gymnasieskolan. Vi kristdemokrater tycker att det är en självklarhet att människor ska ha rätt till bra kunskap om god ekonomisk hushållning, oavsett vilket gymnasieprogram eleven väljer.
Finansinspektionen antog under hösten 2006 en konsumentstrategisk handlingsplan där konsumenten är i fokus. Tidigare var det företagens regelefterlevnad som var utgångspunkten. Konsumentverket ska också arbeta i denna riktning, att sätta konsumentens perspektiv i främsta rummet. Handlingsplanerna behöver kompletteras, och därför skriver vi den här motionen.
Med tanke på den långa lista av vuxna som också finns i Kronofogdens register så är det lätt att räkna ut att privatekonomikunskap har fattats under lång tid. Kriterierna för en sådan kurs skulle för en del kännas självklara, men faktum är att många vuxna kan väldigt lite om lagar och regler gällande konsumentskydd och konsumenträtt.
Därför anser vi det nödvändigt och viktigt att vår kommun tar ansvar och erbjuder unga möjligheten att lära sig mer om sina rättigheter och skyldigheter som konsumenter.
Kronofogdeärenden handlar till stor del om avsaknad av planering, inte nödvändigtvis om dålig ekonomi. En person som betalar alla räkningar utom bilförsäkringen räknar nog inte med att bli portad från alla möjligheter att kunna hyra lägenhet, bara för att det finns en skuld hos Kronofogden.
Banker som ger lån till privatpersoner vill självklart ha upplysta och kunniga låntagare. De ser det som en viktig del i sin verksamhet att människor är medvetna om sina rättigheter och skyldigheter. Ingen bank tjänar på att deras kunder är okunniga. För vilken bank vill ha kunder som inte betalar sina lån?
I dag hamnar våra medborgare hos socialförvaltningen och konsumentnämnden när de inte kan betala sina räkningar. Det finns alltså både en individnytta och en samhällsnytta med vårt förslag.
Varje ärende som undviks hamna hos socialen eller konsumentnämnden är en framgång!