Kliv inte in i skuldfällan

Allt fler hamnar hos kronofogden och antalet ärenden slår rekord, visar en ny rapport från kronofogden. Totalt väntas över en miljon anmälningar innan årets slut.

Foto: LEIF R JANSSON / SCANPIX

Luleå2008-09-10 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Utvecklingen följer en dyster och negativ utveckling där många ungdomar hamnar i en skuldfälla. Detta är en trist och olycklig start på vuxenlivet för många ungdomar.
En obetald skuld hos kronofogden kan leda till en betalningsanmärkning som kvarstannar i tre år. En betalningsanmärkning kan göra det omöjligt att till exempel få ett lägenhetskontrakt, ett mobiltelefonabonnemang eller bankkort.
Man kan också riskera att aldrig blir kvitt sina skulder eller drabbas av indrivning eller utmätning med allt större hopplöshet och stora svårigheter i livet.

Ungdomar har under en längre tid varit starkt överrepresenterade hos kronofogden för de snabba SMS-lånen och under första halvåret 2008 kom det in nästan lika många ansökningar som under hela 2007.
Tyvärr fortsätter denna negativa trend och kronofogden har kunnat se två tydliga tendenser. Dels har antalet ärenden med obetalda SMS-lån ökat oavbrutet, och dels har det varit en klar överrepresentation av ungdomar mellan 18-25 år.
Det har blivit alltmer tydligt att fler svenskar, både yngre och äldre, skuldsätter sig när de shoppar för pengar de inte har. Kommunikationslån såsom internet, mobiltelefon och konsumtionslån har ökat drastiskt.
Ytterligare en trend är att kvinnornas andel av de obetalda SMS-lånen ökar. Kvinnorna som tidigare hade en låg del av lånen, har nu nästan lika stor del eller till och med större andel av obetalda SMS-lån i vissa åldersgrupper än männen.

För att komma till bukt med problematiken krävs ökad kunskap om ekonomi och lån. Skolans läroplan är i dag inte anpassad till den verklighet som råder med allt större konsumtion och krav för att klara vardagen.
Det har till exempel inte funnits någon utbildning i konsumentekonomi. Många ungdomar har därmed inte fått den kunskap som de behöver för att klara sin privatekonomi.
Problemet med skuldsatta ungdomar är inte nytt. Redan 2003 rapporterade Konsumentverket till den dåvarande regeringen ett växande skuldproblem. Sedan dess har antalet skuldsatta ungdomar fortsatt att öka och allt fler ungdomar har fått ekonomiska problem.

Den absolut viktigaste åtgärden för att människor ska undvika att hamna i en skuldfälla är att höja kunskapsnivån. Det gör man förstås genom att föräldrar lär sina barn att hantera hushållsekonomi, men det behövs också konsumentekonomi i skolan.
Moderatkvinnornas mål är att detta införs, så att ungdomar får saklig information om privatekonomi och vad det innebär att ta lån och krediter. Vi vill att de ska få en bättre start på livet än att ta ett kliv rätt in i skuldfällan.
Läs mer om