Kontrollera välfärden

Den senaste tiden har flera fall visat att kvalitetskontrollen inom välfärdstjänsterna måste bli bättre. Näringslivets organisationer var pådrivande när det gäller valfrihetsreformerna. Därför har vi ett särskilt ansvar för att medverka i en konstruktiv diskussion om hur brister ska kunna avhjälpas.

Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

Luleå2011-11-21 03:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De senaste 20 åren har medborgarnas valmöjligheter och egenmakt ökat. För 20 år sedan anvisades elever till skolan närmast bostaden. Den som behövde träffa en läkare tilldelades ett sjukhus eller en vårdcentral av landstinget.

I dag har den enskildes valfrihet ökat betydligt. Inom skolan och primärvården är kundnöjdheten högre i de privata alternativen. Personalen har fått fler arbetsgivare att välja mellan. Övergången till privat drift är i många fall förknippad med högre löneutveckling för de anställda. Antalet kvinnliga företagare har ökat.

Samtidigt finns det brister som måste åtgärdas så att de möjligheter till ökad kvalitet och effektivitet som konkurrensen medför får fullt genomslag och kommer alla medborgare till del.

4 Det har ofta saknats tillgång till tillräckligt pålitliga och rättvisande kvalitetsmått. Det gäller inom vård, omsorg och skola.

4 Kvaliteten varierar stort när det gäller utformning av upphandlingar, ersättningssystem och kvalitetskontroll. Dessutom följs kvaliteten alltför ofta inte upp. Här måste landsting och kommuner bli betydligt bättre

4 Konkurrensutsättning har ofta gjorts utan vetenskaplig utvärdering.

En av de viktigaste åtgärderna nu är att stärka kvalitetskontrollen. Här finns ett uppenbart motiv för offentliga regleringar eftersom välfärdstjänsterna utmärks av att producenten har ett informationsövertag över konsumenten när det gäller tjänsternas kvalitet. Det finns flera förbättringsområden:

4 Aktörer som vill verka på dessa marknader ska granskas noggrant vad gäller kompetens och ekonomisk styrka.

4 När verksamheten kommit igång måste uppföljning, utvärdering och tillsyn vara effektiv. Verksamheterna ska följas upp och utvärderas regelbundet mot angivna mål och tydliga kvalitetskriterier.

4 Verksamheter som inte håller måttet ska kunna stängas med kort varsel. Detta gäller självklart såväl kommunala som privata utförare.

4 Informationen till brukarna måste bli bättre. Det behövs nationella, användarvänliga webbplatser som visar utförd kvalitet hos samtliga utförare så att medborgarna kan göra informerade val.

4 Kvalitetsmåtten ska vara tillförlitliga och rättvisande. Detta betyder till exempel inom skolans värld att nationella prov inte ska rättas av den egna kommunen/friskolan.

God kvalitet inom skolan, vården och omsorgen är det viktigaste, oberoende av vem som driver verksamheten. I dag fungerar inte samhällets kontroll och uppföljning tillräckligt väl.

Medborgarna måste kunna känna trygghet - oavsett vilken utförare de väljer i den offentligt finansierade välfärden.

Läs mer om