Kreativ moderat historieskrivning

Luleå2011-11-23 03:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Johan Johansson försöker i sitt svar till oss hävda att Moderaterna skulle vara förespråkare för Norrbotniabanan. Som vi antydde i vårt debattinlägg kan vi möjligen ana en viss glidning hos regeringens i frågan. Det hälsar vi med tillfredsställelse.

Men att från det dra slutsatsen att det är några andra än Socialdemokrater och de rödgröna som varit tillskyndare av projektet över tid är att försöka sig på kreativ historieskrivning, som vi ser att Moderaterna mer och mer utnyttjar i sin propaganda. Det är med andra ord inte sant.

För cirka 20 år sedan började vi Socialdemokrater diskutera behovet av Norrbotniabanan. Det var den tyvärr i förtid bortgångne Roland Boström som var den som väckte frågan. I uppgörelsen som skedde efter valet 2002 mellan de rödgröna så fattades beslut om att starta bygget av banan 2010.

Tyvärr kom det ett regeringsskifte emellan och sedan har inget hänt. I vår rödgröna uppgörelse om järnvägen inför valet 2010 så finns Norrbotniabanan med som ett av de projekt vi vill genomföra. Denna uppgörelse är till sista kronan finansierad.

I vårt gemensamma alternativ till rege-ringens infrastrukturplan som gäller till 2021 så har vi 101 miljarder mer i satsningar på järnväg. Inom den ramen ryms även Norrbotniabanan. Vi har dessutom med det fortsatta arbetet med att ta fram en järnvägsplan i våra motioner.

Vi vet inte om Johan Johansson är ovan att läsa budgetförslag eller om har bara spelar okunnig. Men man måste se helheten, alltså även vårt förslag när det gäller de långsiktiga infrastrukturplanerna där järnvägen är en betydande del.

Frågan blir nu; var finns Moderaternas förslag? Var har ni fört fram i era partiförslag att Norrbotniabanan ska byggas? Du hade ju själv i riksdagens interpellationsdebatt förslaget att banan skulle dras någonstans i framtiden till 2030 eller 2040. Så långt fram i tiden kan nog ingen garantera att något projekt genomförs.

Före låg dubbelspår på Malmbanan och järnväg mellan Kaunisvaara och Svappavaara. Med andra ord, ditt eget förslag är att Norrbotniabanan inte ska genomföras i överskådlig tid. Malmbanan och järnväg till Pajala är angelägna projekt men kan inte ställas emot Norrbotniabanan.

µ Svar till Johan Johansson, NSD Debatt den 18 november.

Läs mer om