Kunskapsskola från förskola till universitet
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I ett debattinlägg upprepar Lars U Granberg den socialdemokratiska formeln: “Rätten till kunskap får aldrig bli en klassfråga". Uttolkat som att mindre bemedlade gruppers barn inte får diskrimineras i barn- och ungdomsskolan eller stängas ute från högskolestudier på grund av social tillhörighet finns det väl ingen som inte instämmer.
Vi behöver mer än någonsin ta tillvara och utveckla alla elevers olika begåvningar. Det idag urvattnade klassbegreppet kan vi lämna därhän. Granbergs tes är alltså inget annat än en sann plattityd.
Problemet för socialdemokratiska politiker borde vara att det är just kunskapsmålet som under lång tid förfuskats och då särskilt för de grupper som man kan anta att Granberg värnar om. I en skola med lärare som får kämpa med allt större disciplinära svårigheter samtidigt som man sett status och befogenheter urholkas år från år, där mål och riktlinjer blivit allt mer diffusa och där lärarutbildningen havererat, i en sådan skola blir det just de svagare eleverna som kommer
i kläm.
I den studie av utanförskapsområden landet runt som folkpartiet tagit initiativ till ser vi hur invandrarbarn och barn från socialt utsatta hem drabbats allt hårdare i en skola som inte orkar leva upp till samhällsmålen. Den senaste rapporten beskriver situationen 2006, då socialdemokratin fick lämna över ansvaret för skolan till Jan Björklund.
Förvisso har de socialdemokratiska valstrategerna insett att svenska folket i valet underkände resultaten av den dittills förda skolpolitiken. Nya tag har utlovats av Mona Sahlin. Med läpparna bekänner sig även Granberg till detta omtänkande inom partiet. Frågan är bara hur djup och äkta den nyväckta kunskapsvurmen är.
Vid partikongressen 2005 försökte dåvarande skolministern Ibrahim Baylan övertyga sina partikamrater om det nödvändiga i att införa nationella prov i grundskolans åk 3 så att pedagoger, föräldrar och barn kunde få en realistisk bild av måluppfyllelsen. Kongressen röstade ner sin egen minister med argument som “detta blir en sorteringsskola" och dylikt. Man kan ana var Granberg la sin röst.
Så återkommer i Granbergs inlägg samma gamla sorteringsargument än en gång, lika förfelat! Sanningen är att det är det s-märkta sorteringsmaskineriet som alliansrege-ringen så intensivt arbetar på att reformera.
Vi accepterar inte längre en skola som skickar alltför många vingklippta elever till gymnasiet dömda att där sluta som avhoppare i utanförskap. Vi accepterar inte längre vilsna lärarhögskolor med oacceptabelt låg kvalitet, vi accepterar inte längre sjunkande internationell konkurrensförmåga.
Vi bygger på en kunskapsskola från förskola till universitet där alla barn och ungdomar ska ges lika möjlighet till förkovran utifrån egen förmåga och eget intresse.