Lägg inte ned kontoren

Regeringens besparingar gör att Försäkringskassan nu nästintill helt ska sluta ta emot människor ansikte mot ansikte.

Luleå2011-03-05 02:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag finns möjligheten att gå in på något av de över hundra kontoren runt om i landet för att få information om hur till exempel föräldrapenning, sjukförsäkring och bostadsbidrag fungerar och om vad som gäller i ens eget ärende.

Den möjligheten ska nu tas bort och kontor läggas ned. Enbart de som ska på de särskilda möten som ingår i sjukförsäkringsprocessen kommer att få träffa personal.

De ärenden som man har kontakt med Försäkringskassan i är ofta krångliga men avgörande för ens försörjning. Att då få träffa en riktig person ansikte mot ansikte är ovärderligt för att förstå och få tid att förklara sin situation. På grund av nedskärningarna ska människor nu hänvisas till internet och telefontjänster i stället.

Men sådana alternativ passar inte alla. Framför allt tänker jag på de äldre eller funktionsnedsatta som inte är vana vid internet eller över huvud taget inte har någon dator. Även invandrare som nyligen kommit till Sverige och inte är så bra på svenska har svårt att söka information på hemsidor och i telefon.

För de anställda blir en redan pressad arbetssituation ännu svårare när nu cirka tusen tjänster ska bort.

Först förstör högerregeringen sjukförsäkringen och tvingar ut sjuka i fattigdom. Nu ska man låta Försäkringskassan bli som bankerna, organisationer som undviker all direktkontakt med människor och hänvisar dem till internet och telefon. Det duger inte.

Det är självklart att Försäkringskassan måste få utökade resurser för att kunna ge en bra service till alla medborgare. En service som är tillgänglig för äldre, unga, funktionsnedsatta vare sig om man bor i en stad eller på landsbygd.

Läs mer om