Lappa och laga håller inte - öka det statliga ansvaret för skolan

Luleå2008-08-25 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi som lärare kan aldrig nöja oss med att en och annan skola fungerar väl. Vi ser att skillnaderna i kvalitet och resultat är alltför stor mellan olika skolor.
I stället för en garanterad tillgång till bra skolor så blir elevernas ekonomiska, sociala och geografiska bakgrund allt viktigare för vilken skolgång de får.
Något måste göras för att förbättra förutsättningarna för både lärare och elever. Att lappa och laga i systemet håller inte. Vi uppmanar alla som bryr sig om den svenska skolan att höja rösten. Elevernas rätt till undervisning av hög kvalitet måste försvaras och värnas.
Därför lyfter Lärarnas riksförbund på "Skolans dag", den 25 augusti, elevernas och lärarnas skola som den plats där kunskapen växer och förmedlas. Genom Skolans dag vill vi uppmärksamma alla elevers rätt till kunskap.
Alla har rätt till en rättvis skolgång!

Vi kräver ett tydligare statligt ansvar för den svenska skolan. Men vi sätter inte driftsformer före kvalitetsinnehållet. Däremot menar vi att skolan måste garanteras de resurser som krävs för att eleven ska nå kunskapsmålen i skolan.
Det finns de som efterfrågar mer penga r från staten till skolan. Det är precis vad Lärarnas riksförbund vill ha - ett ökat statligt ansvar innebär mer pengar och en kvalitetssäkring för skolan.
Redan i dag tar staten ett ansvar för skolan genom lagstiftning, direktiv och inspektioner. Men det som behövs för att detta ska fungera väl är riktade statliga sektorsbidrag, det vill säga på allvar öronmärkta pengar till skolan, eller garantera resurser. Men då måste det säkras att pengarna verkligen går till skolan och inte sväljs i några kommunala budgethål.

Det finns även partier och intressen som absolut inte vill se mer av en statlig styrning och ansvarstagande i skolan. Ett sådant parti är moderaterna. Där är valfrihet och konkurrens ledord. Jag finner det dock glädjande att allt fler moderatern vill ta en seriös debatt om skolan. Det är i debatten som argumenten måste komma fram som kan övertyga åt ena eller andra hållet.
Vi vet att särskilt lärarna efterfrågar ett ökat statligt ansvarstagande. Enligt en stor enkätundersökning anser 81 procent av lärarna, 75 procent av föräldrarna och 63 procent av eleverna att alla elever inte har samma chans till en likvärdig utbildning.

Av dem som har tagit ställning anser 89 procent av lärarna och 66 procent av föräldrarna att kvaliteten inom utbildningssystemet skulle förbättras om statens ansvar för skolan skulle öka.
Våra barn och ungdomar ska garanteras en skola av högsta kvalitet, oavsett hemvist. Vi arbetar för att alla elever ska ha samma möjligheter att uppnå målen.
Läs mer om