Det är avtalstider och Lärarförbundet driver en kampanj för högre lärarlöner. Det är värt att påpeka att lärarnas löner ligger i paritet med andra stora akademiska grupper inom kommuner och landsting, som till exempel socialsekreterare, kuratorer och bibliotekarier.
Det är också värt att förtydliga det framtida rekryteringsbehovet. Det handlar om 50 000 grundskole- och gymnasielärare år 2019, samt 29 000 förskolelärare.
Lönen är viktig för att attrahera nya lärare. Men den är inte allt. Det finns fler undersökningar än den som Lärarförbundet redovisar. I den senaste Ungdomsbarometern kommer lönen först på 16:e plats över vad som är viktigt när man väljer yrke.
För att skapa fler sökanden till lärarutbildningarna måste vi därför tänka bredare. Det krävs större utvecklingspotential och karriärmöjligheter, en rimlig arbetsbörda och utvecklade undervisningsformer.
SKL jobbar aktivt med dessa frågor och flera goda exempel finns. I bland annat Krokom arbetar man sedan en tid tillbaka med andra arbetstider, något som lett till ett bättre samarbete lärarna emellan och därmed också en bättre undervisning. I Södertälje har man inrättat karriärtjänster för lärare - med en ingångslön på 40 000 kronor. I Sollentuna får karriärlärarna ett lönepåslag med minst 5 000 kronor.
Den här typen av goda exempel måste spridas så att fler får möjlighet att prova på alternativa sätt att jobba och utvecklas.
SKL tar givetvis också lärarnas arbetsmiljö på allvar. Vi har nyligen inlett ett samarbete med både Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet för att diskutera lärarnas administrativa uppgifter. En del administration hör till jobbet, men lärare ska i första hand lägga sin tid på eleverna och deras undervisning.
Bra lärare ska ha bra lön. En av de viktigaste faktorerna för ett bra resultat och en god utveckling i skolan är bra lärare. Därför måste de premieras. Men det förutsätter större lönedifferentiering och större möjlighet att sätta lönenivåerna lokalt. För att utveckla detta krävs vilja och mod från såväl arbetsgivare som lärarorganisationer.