Låt staten styra skolan
Kommunaliseringen av den svenska skolan var ett stort misstag. Lärarnas Riksförbund kan i rapporten "Världens bästa skola" visa att en övertygande majoritet av tillfrågade elever, föräldrar och lärare anser att alla elever inte längre har samma chans till en likvärdig utbildning.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I samband med kommunaliseringen försköts skolans uppdrag från undervisning till betoning på omsorg och fostran. Dåvarande Svenska kommunförbundet hade till och med som mål att avskaffa begreppen lärare och undervisning!
Skillnaderna i resurser till skolan mellan olika kommuner är stora. En del av skillnaderna förklaras av strukturella faktorer, som till exempel andelen elever med invandrarbakgrund. Men merparten beror på att kommunerna prioriterar skolan
i olika stor utsträckning.
I Luleå kostar undervisningen för varje grundskoleelev i genomsnitt 40 500 kronor per läsår enligt den nationella statistikinsamlingen.
Den kommun som satsar mest på skolan är Arjeplog, 63 800 kronor per elev och år
i grundskolan. Minst satsas det i Arvika, där motsvarande siffra är 29 900 kronor.
Utvecklingen inom skolan har sedan kommunaliseringen 1991 varit negativ. Elever med särskilda behov har fått svårare att få stöd. Andelen lärare med rätt utbildning har minskat. Arbetsbelastningen har ökat, men tillgången på kvalitativ fortbildning har minskat.
Lärarnas löneutveckling är den sämsta bland jämförbara grupper. De bästa studenterna söker inte läraryrket. Kommuner och fristående skolor har inte tagit sitt ansvar!
Vi kan även konstatera att friskolor har en lägre andel lärare som är utbildade i sina ämnen, detta gäller inte minst i de fristående gymnasieskolorna. Friskolor ingår inte på samma sätt i den öppna granskning som offentliga skolor utsätts för.
Friskolor plockar ofta "russinen ur kakan" och kvar står kommunerna med de dyrare gymnasieprogrammen, med kostnader för tomma lokaler och med ansvar för att ta hand om elever när friskolor stänger. Det krävs en bättre finansieringsmodell och nationell likvärdighet för att få bort sådana orättvisor.
Skolan är en offentligt finansierad verksamhet och vi frågar oss om medborgarnas skattemedel verkligen används ansvarsfullt. Sveriges 290 kommuner prioriterar skolan i olika utsträckning vilket för med sig att skillnaderna för eleverna blir stora.
Huvudmannaskapet för grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning måste på sikt åligga staten. Vi ser ingen annan väg att gå för att förbättra likvärdigheten för eleverna och arbetsvillkoren för lärarna.
Med anledning av det vi här anför och den rapport som Lärarnas Riksförbund presenterade vid kongressen anser vi att regeringen omedelbart ska utreda konsekvenserna av kommunaliseringen.