Lokala sopor kan ersätta importerade drivmedel
Lokala sopor kan förvandlas till biogas och ersätta importerad olja och diesel.
Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Staten har stöttat genom det lokala klimatinvesteringsprogrammet, Klimp. Omkring två miljarder kronor har under de senaste åren gett lokala satsningar för att åstadkomma bättre luft, vatten och hushållning av naturen och våra ändliga resurser.
Det har varit en mycket viktig satsning som inte får stanna av. Klimp har nu fördelat ut sin sista omgång pengar. Men i höstens klimatproposition behöver fortsatt stora medel avsättas för lokalt miljö- och klimatarbete.
Biogas är ett konkret område där kommuner kan göra mycket för att öka andelen förnybar energi och åstadkomma grönare transporter.
Förra året gick hälften av alla Klimp-pengar till biogas. I år blev det totalt omkring 40 procent. Alla kommuner, industrier och hushåll har ju stora mängder avfall som måste tas omhand. Att deponera är förbjudet och att bränna organiskt avfall är inte lika effektivt.
Det bästa är att sorterat matavfall rötas till biogas. Tillsammans med slam vid vattenreningsverk, gödsel och blast från lantbruket, kan alltså slaktavfall och lunchrester på 30 dagar ganska enkelt omvandlas till biogas.
Biogas som sedan kan driva bilar, sopbilar och bussar. Lokala sopor kan alltså ersätta importerad olja och diesel.
Förra veckan var jag i Skellefteå för att diskutera biogas med lokala politiker, företag och tjänstemän. Det finns ett stort engagemang och stor kunskap om biogasens möjligheter i exempelvis Boden, Skellefteå och Östersund. Biogasproduktion pågår, fler tankställen byggs och allt fler fordon köps in som kan köras på både biogas och bensin.
Vi ser också ett stort intresse att starta produktion och uppgradering till fordonsgas från Norrlandskommuner längre söderut. Ingenting som är nytt fungerar ju storskaligt och utan problem över en natt.
Men det råder inga tvivel om att biogas är en del av Norrbottens klimatarbete i framtiden.
I ett bilberoende län med långa avstånd är behovet av vägtransporter stort under all överskådlig tid. Varför då inte köra en del av alla dessa fordon på förnyelsebar och koldioxidneutral biogas? Våra framtida generationer kommer annars att fråga varför tog ni inte chansen att tidigare göra energi från avfall?
Vårt globala klimat har redan signalerat att koldioxidutsläppen måste minska. Vår lokala miljö blir också så mycket bättre om partiklar och föroreningar från bensin och diesel minskar. Därutöver finns det förstås tydliga ekonomiska skäl till att satsa på olika inhemska förnybara energikällor då oljepriset stiger och stiger.
Jag hoppas därför att även kommunpolitiker i exempelvis Luleå, Gällivare och Kiruna ser biogasens stora potential och kommer med i en av världens bästa, mest resurseffektiva och tydligaste lokala miljörörelser som finns.