Metallen till hockeyns guld och silvermedaljer kommer troligen från Skelleftefältets rika fyndigheter av guld och silver. Ishockeyskridskornas stål baseras sannolikt på järnmalm från Norrbottens gruvor.
Produktionen av malmer och metaller i norra Norrland är väldigt stor. Tillsammans med produkterna från den norrländska skogen är det enorma mängder gods som produceras. Detta ställer stora krav på infrastrukturen, inte minst möjligheten att frakta gods på järnväg. För att frakta gods söderut idag så måste vi använda oss av Stambanan.
Stambanan genom norra Norrland är hårt belastad, och har inte den kapacitet som skulle behövas. Därför är Norrbotniabanan het i Norra Norrland.
Norrbotniabanan är en framtida järnväg som förbinder de norrländska städerna vid Bottenvikens kust. Den skulle öka möjligheterna att frakta de stora mängder gods som produceras i Norra Norrland.
Tillsammans med en upprustad stambana skulle Norrbotniabanan skapa ett transportsystem som skulle ge säkra leveranser av norrländska produkter från malmer och skog till svensk och europeisk industri.
Industrin i Europa är beroende av snabba och pålitliga transporter från och genom Norra Sverige. EU har sett betydelsen av Övre Norrlands produkter för övriga Europa och pekar ut den Botniska korridoren, där Norrbotniabanan ingår, som en del av EU:s framtida Core Network.
EU är beredda att satsa pengar i Norrbotniabanan för att trygga norrländska och finländska transporter till övriga Europa. Har Sverige råd att avstå? Självklart måste Norrbotniabanan släppas in i slutspelet när det gäller infrastrukturen. Centerpartiet har länge jobbat för att Norrbotniabanan ska förverkligas.
Vi uppmanar övriga partier att ta till sig de möjligheter Norrbotniabanan ger och ser fram emot att vi alla jobbar för att förverkliga banan så snabbt som möjligt.