(M) har chansen att rösta för Norrbotniabanan

Så har då återigen Moderaternas riksdagsledamöter från Norrbotten chansen. När riksdagen den 14 december röstar om Norrbotniabanan så kan Krister Hammarbergh och Johan Johansson lägga sin röst för ett byggande av Norrbotniabanan.

Örnsköldsviks resecentrum invigdes i augusti 2010. Stationen är en del av Botniabanan som invigdes samtidigt.

Örnsköldsviks resecentrum invigdes i augusti 2010. Stationen är en del av Botniabanan som invigdes samtidigt.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Luleå2011-12-14 03:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Både fortsatt projektering och investeringen finns med i vår reservation. Det fanns motioner både från oppositionen och alliansparternas företrädare som vill ha igång bygget så det är bara att haka på. Men är det som alltid när det gäller satsningar från Moderaterna? Marknaden ska fixa allt. Men en järnväg fixar inte marknaden.

Det är Socialdemokraterna i samarbete med Vänsterpartiet och Miljöpartiet som drivit och driver detta projekt framåt men ni är välkomna att följa med. Gör som Norrbotniabanegruppen föreslog vid en träff i Riksdagen i tisdags och ställ upp för banan.

Men detta verkar svårt att påverka de Moderata företrädarna. De har aldrig velat ha banan och riken är stor att de fullföljer sin tidigare linje.

För en vecka sedan försökte sig Johan Johansson igen på kreativ moderat historieskrivning. Han hävdade på fullt allvar att Moderaterna alltid varit för Norrbotniabanan. Kan något bli mer felaktigt? Moderaterna kommer kanske att ändra sig i en framtid men hittills har de försök sig på alla tricks för att sätta käppar i hjulet när det gäller byggandet av banan.

Dessutom försöker han påstå att vi Socialdemokrater inte skulle vara att lita på i frågan. Även här har han helt fel eller så försöker han medvetet föra folk bakom ljuset. Vi Socialdemokrater har i regeringsställning fattat beslut om att banan skulle börja byggas 2010 och vi har med både projektering och byggande i vårt budgetförslag. Vet Johan Johansson mer om vårt budget förslag än vi?

Det vi kan hoppas på är trots de norrbottniska företrädarnas motstånd att regeringen inser att Norrbotniabanan behövs för att få det nationella järnvägsnätet att fungera.

Men det är kanske att hoppas för mycket?

Läs mer om