Miljöbil, vad då? Regeringen måste tänka om!

Luleå2012-07-11 04:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag delar regeringens uppfattning att det är angeläget att införa en ny miljöbilsdefinition. Men att endast koppla till lättnader i fordonsskatten är ett svagt styrmedel, som knappast påverkar beslut vid bilköp. Dessutom saknas det i regeringsförslaget styrmedel som stimulerar marknadstillväxt för fordon som kan köras på höginblandade drivmedel.

Förslagen i regeringens vårproposition har debatterats i media och bland oss som jobbar för minskat fossilberoende inom transportsektorn. Det är angeläget att vi kritiker samlar krafterna för att få en bra långsiktig miljöbilsdefinition.

Systemet för reducerade förmånsvärden måste göras om så att det långsiktigt gynnar samtliga fossiloberoende fordon, där ett reducerat förmånsvärde kan villkoras av tankningsgrad för förnybar energi. För att kunna nå 2030-målet om fossiloberoende transporter borde 50 procent av alla bilar som säljs 2016 kunna köra på höginblandade biodrivmedel eller el. Det är därför viktigt att regering och riksdag snabbt fattar långsiktiga beslut om styrmedel och spelregler.

Många remissinstanser anser att fordon, som kan drivas med förnybara drivmedel, är en förutsättning för att uppnå regeringens och riksdagens 2030-mål. Tyvärr cementerar regeringens förslag dominansen från fossila drivmedel, bland annat genom att dieselbilar även fortsättningsvis kan betecknas som miljöbilar och därmed får ekonomiska fördelar, trots avsevärd klimat- och hälsopåverkan. Världshälsoorganisationen (WHO) slog häromdagen fast att dieselavgaser ger cancer.

Miljöbilsdefinitionen måste för att få effekt, kopplas långsiktigt till förmånsskattelagen, vilket tidigare visat sig vara ett mycket effektivt incitament för att styra mot klimateffektiva val vid bilköp. I dag finns bara ett tidsbegränsat sådant system som inte sträcker sig längre än till och med 2013. Dessutom har etanolbilarna redan uteslutits ur systemet.

En ny miljöbilsdefinition kan inte innefatta fordon som drivs enbart med fossila bränslen utan bara de bästa bilarna ur miljö- och klimathänseende. Dessutom måste biodrivmedlens faktiska miljö- och klimatnytta beaktas. Flexi- och bifuelbilars klimatprestanda beräknas idag utifrån ren bensindrift. Det måste ändras.

Förslaget motverkar alla realistiska möjligheter att på allvar påbörja den systematiska omställningen av fordonsflottan, vilket krävs för att bryta fossilberoendet och nå ett fossiloberoende till 2030. Det är av avgörande betydelse att förutsättningar skapas redan 2013 så att marknadsintroduktionen av flexifuelbilar kan återstartas med full kraft, i den redan uppbyggda och fungerande infrastrukturen för E85 med cirka 1 700 tankställen.

Hur tänker regeringen hantera den omfattande kritiken? Ignorera den eller starta ett seriöst jobb för att vi skall få en långsiktigt hållbar biodrivmedelspolitik, med trovärdiga spelregler och långsiktiga styrmedel?

Vi förväntar oss ett samlat besked från regeringen och statsministern.

Läs mer om