På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Miljöpartiet möter verkligheten
Luleå2006-01-03 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Miljöpartiet har länge kunnat hävda sig som idealistiskt och framåtskridande, ovan det övriga debattklimatet. En mantra ?varken höger eller vänster?. <br /><br />Men vad har miljöpartiets nutidspolitik vad beträffar miljön mynnat i? Vilka positiva effekter har miljön och människor fått uppleva?<br /><br />Miljöpartiets energipolitik består av elpolitik och bränslepolitik. Vad gäller elen så vet vi hur det fungerar; höj skatten! <br /><br />Miljöpartiet har naivt antagit en låg priselasticitet (att efterfrågan minskar snabbt när priset ökar) på en marknad där ett sådant förhållande inte existerar. Konsekvenserna av denna energipolitik har därför varit marginella. <br /><br />Visserligen har ett stort antal hushåll bytt uppvärmningssystem, men industrins energiförbrukning är närmast oförändrad. Den inhemska elproduktionen har dock minskat de senaste åren medan importen ökat väsentligt. <br /><br />Miljöpartiet har alltså lyckats förskjuta svenska elproduktionen utomlands. Att så verkligen är fallet har visat sig vara helt uppenbart då ett antal svenska bolag tecknat avtal om import av el till Sverige från Ryssland, uppgående till cirka 6 procent av den nordiska industrins konsumtion. (Dagens Industri, 22/12-2005). Miljöpartiet har därmed förskjutit den svenska energiproblematiken utomlands, utanför allt vad reglering och miljöomtanke heter. <br /><br />Deras paroll ?solidaritet med världens folk? torde därför ses som ett elakt skämt då de påtvingat Rysslands folk all den förorening som den oreglerade ryska elproduktionen innebär. De har dessutom lyckats göra Sverige mer beroende av Kreml än någonsin under kalla kriget.<br /><br /><br /><br />Vad beträffar fordonsbränsle har miljöpartiet gjort precis samma dumma antagande, nämligen att ökat pris kommer att leda till en minskning av konsumtionen inom rimlig proportion. Naturligtvis har en minskning av bränsleförbrukningen uteblivit. Men försäljningen av etanoldrivna fordon har ökat väsentligt. Detta är dock varken positivt för miljön eller hållbart på det sätt det framställts. Den ökade produktionen av biobränslen har lett till att stor skövling av regnskog till fördel för biobränsle produktion (New Scientist, 19/11-2005). <br /><br />Ytterligare ett exempel på hur miljöpartiets missriktade och förenklade modeller leder till mer ödeläggelse och lidande än vinst för miljön.<br /><br /><br /><br />Den som röstade på miljöpartiet förra valet med hopp om en mer hållbar värld kan därmed anse sig grundligt lurad. Miljöpartiet har visserligen fullföljt en betydande del av de partiet åtog sig före valet, men positiva effekter för miljön har uteblivit, snarare har läget försämrats för både miljön och världens folk på grund av miljöpartiets arbete.<br /><br />