På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Modernare vagnar efterlyses
Luleå2005-12-27 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu måste politikerna i Malmfälten börja agera för att förbättra den urusla standarden på järnvägsvagnarna på sträckan Kiruna-Luleå. Se till att den hårt utslitna vagnparken från 1960-talet skrotas och att staten skaffar vagnar med samma standard och komfort som erbjuds tågresenärer i Syd- och Mellansverige. Vi här uppe är värda att behandlas likadant. Och politikerna måste se till att åtgärderna sätts in nu, inte år 2013.<br />Jag har inte bara träffat många besvikna tågresenärer, som upplevt den usla komfort som råder på järnvägssträckan mellan Kiruna och Luleå. Jag har själv upplevt bristerna, som jag betraktar som oacceptabla i dag. Brister som en seriös entreprenör inte skulle våga tänka sig att erbjuda sina resenärer söder om Dalälven.<br /><br /><br />Connex kör alltså med mycket nedslitna vagnar från 1960-talet. Vagnarna är, förutom osköna att åka i, inte alls anpassade för att kunna nyttjas av rullstolsbundna. Knappast för folk som behöver rullator för att kunna ta sig fram.<br /><br />Förhållandena på tågen till och från Malmfälten ska inte accepteras i en landsända som står för så mycket för hela landets välfärd. Vi här uppe betalar skatt precis som alla andra medborgare. Malmbrytningen skapar välstånd för hela den södra landsdelen. Här uppe avverkar vi skogen för att landets medborgare ska ha det bra och vattenkraften här uppe bidrar till att maskinerna i fabrikerna ska fungera dygnet runt .<br /><br /><br /><br />Otaliga är de gånger jag funderat över varför vi här uppe ska behöva finna oss i att behandlas styvmoderligt. Persontrafiken på Malmbanan med dess utslitna vagnpark är ett exempel. De undermåliga mobila telekommunikationerna ett annat.<br /><br />Jag har haft förmånen att provåka det så kallade Regina-tåget. Det var en positiv, enormt skön upplevelse i jämförelse med vagnar som trafikerar Malmbanan i dag. Och så var vagnen handikappanpassad.<br /><br />Men, tyvärr! Ingen kunde ge besked om när Regina-tåg, eller andra alternativ, möjligen kunde tänkas sättas in på sträckan Kiruna - Luleå.<br /><br /><br />Efter mötet med Rikstrafikens verkställande direktör blev jag enormt förvånad över uppgiften att det är regeringen/riksdagen som beslutar om vilka vagnar som ska sättas in för att trafikera exempelvis järnvägslinjerna <br />i Norrbotten. Följderna av den beslutsordningen ser vi som åker tåg. Och detta tolkar jag, och många andra med mig, som att beslutsfattarna på central nivå inte betraktar oss här uppe som likvärdiga med övriga tågresenärer i landet. Alltså, ?folk i norr ska vara tacksamma över att de överhuvudtaget får åka tåg?!<br /><br />Eftersom Rikstrafiken inte kan ålägga aktören, Connex, att rusta upp sin vagnpark på Malmbanan och göra tågen handikappanpassade, då ska regeringen ock riksdagen göra det.<br /><br />Vi är också flera som är besvikna på vår riksdagskvinna från Kiruna, Kristina Zakrisson, som hittills inte uttalat sig i frågan. Det vore intressant att höra om hon deltagit i riksdagens frågestund och ställt frågor till infrastrukturminister Ulrica Messing om vad ministern tänker vidta för åtgärder.<br /><br /><br /><br />Frågan man för övrigt ställer i dag är vad Länstrafiken gjort för att råda bot på missförhållandet. Har Länstrafiken överhuvudtaget hittills uträttat något? Skulle det inte vara en självklarhet för det regionala bolaget att ställa krav på bättre tågvagnar, i synnerhet när kvaliteten på reskomforten på järnvägen bestäms av regeringen och riksdagen. <br /><br />Enligt uppgift är en upprustning av vagnparken till en acceptabel nivå beräknad att kosta cirka 50 miljoner kronor.<br /><br />Nu förväntar vi oss, som sagt, resultat. Skrota den skrotfärdiga vagnparken, vi här uppe har rätt till samma tågvagnsstandard som resenärer i övriga Sverige. Åtgärderna måste sättas in nu, inte år 2013.<br />