Noll bensinbilar år 2030
Foto: Bertil Ericson / SCANPIX
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det här är inte bara ett ambitiöst ställningstagande för klimatet, det öppnar dörrar för svensk industri som kan vara världsledande i omställningen genom att satsa på utveckling av hybridfordon, elbilar och biodrivmedel.
Redan 2004 föreslog Centerpartiet att vi i Sverige skulle införa en miljöbilspremie som ett sätt att möta den utmaning det är att miljöanpassa den svenska bilparken. Fem år senare är miljöbilspremien ett verktyg som bidragit till att antalet miljöbilar på kort tid ökat explosionsartat i Sverige.
Genom satsningar på bland annat forskning och utveckling av både fordon och drivmedel, resurser till utbyggnad av biogasmackar och höjd koldioxidskatt har regeringen ytterligare banat väg för miljöförbättringar och effektiviseringar inom transportsektorn.
Att bryta oljeberoendet i våra transporter är en stor utmaning. Centerpartiet har tidigare presenterat förslaget om att från och med 2015 förbjuda försäljning av nytillverkade fordon som enbart kan drivas på fossila bränslen.
Ett sådant beslut skulle tydligt staka ut vägen för såväl konsumenter som fordons- och drivmedelsindustrin i förverkligandet av alliansens gemensamma målsättning om en fossilfri fordonsflotta år 2030.