Norrbotniabanan - ett mynt med två framsidor

Det är viktigt att planerandet och byggandet av Norrbotniabanan kommer igång. Byggandet av järnväg tar tid och nu försenas det hela med åtminstone ett halvår till på grund av regeringens ovilja att prioritera frågan.

Tåget är framtidens transportmedel ur miljö- och energisynpunkt,  enligt Miljöpartisterna Gustav Fridolin och Stina Bergström som menar att en satsning på Norrbotniabanan en viktig investering som måste komma igång snabbt.                                                                                                                                                                                                                                                                                        FOTO: Bengt-Åke Persson

Tåget är framtidens transportmedel ur miljö- och energisynpunkt, enligt Miljöpartisterna Gustav Fridolin och Stina Bergström som menar att en satsning på Norrbotniabanan en viktig investering som måste komma igång snabbt. FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

Luleå2012-05-21 04:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De 40 miljoner som är planeringskostnaden för sträckan Umeå-Dovamyran kommer inte på plats eftersom regeringen lämnat ansökan om EU-pengar därhän.

Sverige är konstruerat lite som ett höghus, och ingen skulle drömma om att bygga ett höghus utan en hiss. Järnvägen mellan de södra och norra delarna av landet är den hissen.

Fungerar järnvägen så fungerar också ekonomins grundläggande förutsättningar: Folk kan ta sig till jobb och studier och gods och råvaror kan röra sig utan att transportproblem blir till trösklar mot utveckling.

När vi nu också lämnar den billiga oljans tidsepok och kommer till den dyra oljans tidsepok samtidigt som ekonomierna globaliseras så är transporterna en nyckelfaktor på nya sätt: Klimatförändringarna sätter press på oss att sluta bränna fossila bränslen, och den nya olja som borras fram kostar mer både i tid, tillgänglighet och miljöingrepp.

Riskerna blir större och priserna ökar utan att vi kan göra något annat åt saken än att skaffa den försäkring som ett modernt trafiksystem innebär.

Det är mot denna bakgrund som frågan om Norrbotniabanan ska ses. De halverade restider och 30 procent billigare transporter som banan ger är bara halva vinsten. Norrbottniabanan är ett mynt med två framsidor där den andra sidan är bättre miljö och lägre oljeberoende.

Den gamla devisen att hela Sverige ska leva räcker ju inte som mål för politiken, för något måste vi leva av också. Därför måste hela Sverige också få förutsättningar att fungera och utvecklas.

I hela världen förbereder sig länder nu för framtiden genom att göra de strategiska investeringar i dag som behövs för att ekonomierna ska fungera imorgon. Det gäller inte bara vissa regioner, utan även mellan de stora städerna bygger man snabba järnvägar och ökar kapaciteten.

De problem med förseningar och inställda tåg vi har i Sverige beror ju till största delen på kapacitetsbrister, att vi helt enkelt inte kan köra 2000-talets ekonomi på 1800-talets järnvägsnät. Norrbotnianbanan är på det sättet en viktig länk på byggandet av framtidens ekonomi, en framtid som hela Sverige måste kopplas in på.

En stor del av befolkningen, viktiga resurser och utvecklingspotential finns längs den svenska kusten. Det är tillsammans med dessa som ekonomin som helhet blir stark.

Det är vare sig storstäderna eller regionerna som skapar ekonomisk utvecklingskraft, det är kombinationen. Av det skälet är Norrbotniabanan ett viktigt projekt för både norra Sverige och för landet som helhet.

Läs mer om