Norrbotten - vinnaren

I går, den 31 mars, presenterade regeringen och infrastrukturminister Åsa Torstensson satsningarna för Norrbotten de kommande tio åren. Det står klart att Norrbotten är vinnare med Centerpartiet och alliansen i regeringen.

Efter årtionden av bristande underhåll, eftersatta investeringar och en infrastruktur i Norrbotten på undantag sker nu stora satsningar i vårt län, skriver Frank Nilsson (C).Foto: Maria Åsén

Efter årtionden av bristande underhåll, eftersatta investeringar och en infrastruktur i Norrbotten på undantag sker nu stora satsningar i vårt län, skriver Frank Nilsson (C).Foto: Maria Åsén

Foto: Maria Åsén

Luleå2010-04-01 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Efter årtionden av bristande underhåll, eftersatta investeringar och en infrastruktur i Norrbotten på undantag sker nu stora satsningar i vårt län. För Norrbotten är den verkliga vinnaren på regeringens politik. I de fördelade medlen till länsplanerna fick Norrbotten den största ökningen jämfört med den senaste socialdemokratiska planen.
Ökningen var nästan 62 procent!
Centerpartiet bidrar till att hela Sverige får del av satsningarna.
Det är därför vi kraftigt har höjt anslagen till bärighet och till det enskilda vägnätet. Aldrig tidigare har anslagen till de enskilda vägarna varit så stora som nu och det märks tydligt här i Norrbotten.
Att höja kvalitén på de mindre vägarna är en investering för jobb och tillväxt. Inte minst skogsindustrin har behov av vägar som både är framkomliga och av högre kvalité.

När du åker runt i Norrbotten märks satsningarna. Det byggs mitträcken på E 4, Haparandabanan färdigställs för att öka möjligheterna för godstransporter och det sker stora investeringar i Malmfälten, inte minst med förstärkningar av Malmbanan.
Samtidigt behöver vi gå vidare. Vi är inte klara och målet måste vara att vi skapar ett transportsystem som underlättar vardagen för människor och företag genom att erbjuda säkra, effektiva och miljöanpassade resor.
Därför är det Centerpartiets prioritering att Norrbottniabanan ska börja byggas under nästa planperiod. Det är en viktig signal om att basindustrin i norra Sverige ska få goda förutsättningar att transportera gods dit marknaden finns.

Samtidigt måste vi själva ta makten över frågan. Vi kan själva tala om vad som är viktigt för Norrbotten, och här har företagen som berörs en avgörande roll. Det kommer att krävas medfinansering från företagen eller regionen om Norrbottniabanan ska byggas. Det lokala engagemanget och viljan att vara med att betala och bestämma måste öka för att Norrbottniabanan ska bli verklighet.
En annan prioriterad satsning för Centerpartiet är den nya järnvägen i Pajala. Vi vill skapa förutsättningar för många nya jobb, utveckling och framtidstro i Tornedalen. Kring detta hoppas jag att Åsa Torstensson lämnar besked i dag.
Läs mer om