Norrbottens bygderåd kräver en fungerande busstrafik

Även byarna ska ha förutsättningar att existera, det är alla fjorton kommuner i Norrbotten rörande eniga om. För detta krävs en fungerande busstrafik, inte minst i de trakter där nivån på den lokala servicen redan nått en smärtgräns. Bussen till butik, skola, sjukvård och annan samhällsservice har gjort det möjligt att bo kvar, trots allt.

Norrbottens Bygderåd hävdar att Länstrafikens ägare med sitt beslut "glömmer" sitt uppdrag att låta hela länet leva. foto: jan bergsten

Norrbottens Bygderåd hävdar att Länstrafikens ägare med sitt beslut "glömmer" sitt uppdrag att låta hela länet leva. foto: jan bergsten

Foto: Jan Bergsten

Luleå2009-04-20 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
När därför Länstrafiken, ägd av dessa kommuner och landstinget, nu beslutar att helt eller delvis dra in ytterligare ett femtiotal busslinjer så är det förödande, speciellt för byarna. Och därmed också för kommunerna som helhet.
Norrbottens Bygderåd, paraplyorganisation för kommunbygderåd och andra lokala utvecklingsgrupper i hela länet, hävdar att Länstrafikens ägare med sitt beslut "glömmer" sitt uppdrag att låta hela länet leva.
Återigen saknas en konsekvensbeskrivning, som i detta fall skulle ha visat hur indragningarna kommer att påverka såväl fast boende och näringsliv som turism. Åter fattas ett beslut med effekter som samhällsekonomiskt blir betydligt mer kostsammare än det som sparas. Och än en gång visar sig en stor del av kostnadsökningarna bero på beslut som ligger i företaget, inte hos den allmänhet som får betala misstagen.
Tre miljoner, en dryg procent av företagets budget, behöver sparas under 2009, den största besparingen i Länstrafikens historia.
Ett dåligt fungerande och kostsamt biljettsystem lär ha kostat bolaget minst en miljon kronor på två år. Fyra år av utebliven uppskrivning av anslagen från landsting och kommuner, trots ökade kostnader, är en annan orsak till de sviktande finanserna.

Ägarna vill vältra över kostnaderna på redan utsatta resenärer i form av höjda biljettpriser. En metod som bara kommer att leda till ännu färre resenärer som ytterligare minskar intäkterna och därmed framtvingar ännu fler nedskärningar i busstrafiken.
Följden i dessa kristider kan bara bli en enda: de som inte tvingas flytta ser sig tvungna att dra in på annat och öka bilresorna, vilket motverkar klimatmålet. Minskade investeringar och arbetslöshet, både i byarna och hos de bussentreprenörer som tvingas till uppsägningar, blir andra konsekvenser.
Vi ser det som en utmaning att fler människor i framtiden väljer att åka kollektivt. För att detta ska bli en realitet så krävs att lokalsamhället - såväl privatpersoner som näringsliv får vara med och påverka utformningen.

Vi välkomnar att Länstrafikens företrädare vill diskutera med Norrbottens bygderåd hur lokalsamhället kan få inflytande i planeringen, bland annat om tidtabeller och marknadsföring .
Ändå kommer styrelsebeslutet om neddragningarna att fattas. Nu ligger bollen hos Länstrafikens ägare.
Norrbottens bygderåd kräver att Norrbottens landsting och länets kommuner tar det helhetsgrepp och det samhällsansvar som samhället under åtstramningstider brukar kräva av ägare i det privata näringslivet.

Läs mer om