Medierna har sedan gammalt regler för redaktionell reklam, bland annat att redaktionellt material inte ska kunna uppfattas som reklambudskap, man inte ensidigt ska informera om begränsade sortiment eller enstaka produkter och att översikter av typ platsbörs, bilbörs eller liknande (hembilagor) ska utformas som annons.
Häromdagen kom bilagan "Hem" till alla abonnenter av NSD och Kuriren. De redaktionella artiklarna utformades som redaktionellt material, ingen annonsmärkning förekom.
Bastutillverkaren Tylös marknadskommunikatör intervjuades. En intervju full av fördomar om "grabbar som tävlar med att stå ut längst med hetta". Det passade nämligen de "svalbastun" som Tylö ville marknadsföra för tillfället.
Intervjun illustrerades med en av Tylös reklambilder. Under artikeln presenterades tre olika byggsatser till minibastu, bland annat Tylös - "Lyx i miniformat".
Alla priser i den redaktionella artikeln anges som "från-priser", precis som man gör i annonser.
Glättiga modetidningar må göra så, alla vet att det är redaktionell reklam. Men att Kurirens och NSD:s chefredaktörer, som i högtidliga sammanhang för en heroisk kamp för pressens oberoende, ställer sig som gemensamma ansvariga utgivare för "Hem" är verkligen oroande.
Den norrbottniska journalistiken med sina fina traditioner är på väg käpprätt ner i diket.
µ Svar till Lars Pekka.
En morgontidning ska innehålla sport och kultur, annonser och granskning, ledare och inspiration. Och en himla massa annat - allt för att tillgodose den breda läsekretsens önskemål.
Just inspiration och konsumentupplysning är väl det som kanske bäst beskriver bilagan Hem, som följde med NSD tisdag den 2 oktober.
Det är viktigt att veta att det är en redaktionell produkt, där redaktörer utan påverkan från utomstående valt ut ämnen, intervjupersoner och bilder. Man har gjort urvalet utifrån vad man tror läsarna vill läsa.
Precis som jag som ansvarig valt att publicera inspirerande bilagor några gånger per år, att varva med alla annan journalistik som NSD publicerar i pappersform över 300 gånger per år och dygnet runt på nsd.se.
Jag gör det eftersom jag tror att läsarna vill ha även inspiration och konsumentupplysning ibland.