Norrland behöver flyget
Goda kommunikationer är ett livsvillkor för ett långt och perifert land som Sverige. För storstadsregionerna i södra Sverige framstår höghastighetståg som den stora framtidssatsningen. I Norrland med långa avstånd är flyget med sin flexibilitet idealiskt och det samhällsekonomiskt mest effektiva alternativet.
Foto: Bengt-Åke Persson
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Betydande delar av näringslivet i Norrland har sina kunder utspridda över världen. Stora delar av de svenska basnäringarna skogen, malmen och kemin finns i Norrland. De står för en tredjedel av hela den svenska exporten.
Att snabbt kunna träffa kunder, i många fall över hela världen, kräver ett väl fungerande inrikesflyg.
Staten har successivt minskat sitt engagemang och ansvar för flygets infrastruktur. För de icke-statliga flygplatserna har underskottstäckningen minskat från cirka 75 procent 1999 till cirka 50 procent i dag.
Den nyligen framlagda infrastrukturpropositionen fortsätter de senaste tio årens utveckling mot en de facto överföring av ansvar, ägande och kostnader för flygplatser till regioner och kommuner. Det innebär ytterligare ökade kostnader för kommunerna, och detta i ett läge när den ekonomiska utvecklingen försämras dramatiskt.
Ett tidigare väl fungerande inrikesflyg i hela landet har försämrats och allt mer koncentrerats till trafik mellan de tre storstäderna. Där har utbudet ökat och priserna gått ner.
Många medelstora orter och regioner har istället fått en försämrad tillgänglighet och resenärerna får i dag betala dyrt för sitt resande. Den utvecklingen kan bli än värre i lågkonjunkturens spår.
Den satsning som görs på vägar och järnväg står i kontrast till behandlingen av flyget. Vägar och järnvägar finansieras via skattsedeln medan flygets infrastruktur i huvudsak finansieras genom avgifter som läggs på biljettpriset.
Staten måste leva upp till det av riksdagen beslutade målet om att hela Sverige ska ha tillgång till ett väl fungerande transportsystem. För att hela Sverige ska leva måste det gå att resa från och till de norrländska städerna för en affärsuppgörelse över dagen. För stora delar av Norrland går det bara med flyget!
Det är extra allvarligt när regeringen anser att kommuner och regioner ska ta ansvar för att finansiera delar av det nationella väg- och järnvägsnätet samt ta ökade kostnader för flygplatserna. En nationell infrastrukturpolitik måste ta hänsyn till behovet också av sjö- och luftfart.
Flyget är en viktig del av den svenska kollektivtrafiken samtidigt som det i praktiken är den globala kollektivtrafiken. En fortsatt positiv utveckling av Norrland och Sverige i en globaliserad värld förutsätter ett väl fungerande flyg!