Har du kört förbi någon lastbilsparkering på sistone? Har du sett att det ofta står utländska lastbilar där?
Chaufförerna får bara betalt när de har körningar. De har inte råd med ordentlig mat på macken. Det är rena 1800-talsslaveriet. För deras företag är det förstås en hyfsad affär. Och för den som köper körningarna - den svenska industrin. Men svenska åkerier som vill betala riktiga löner har inte en chans.
Det här håller på att sänka hela branschen. Och de svenska politikerna har varit ointresserade. I andra länder har man i alla fall försökt upprätthålla rimliga villkor och en sund konkurrens.
I Holland är det förbjudet att ta in egenföretagare som chaufförer i stället för att anställa. I Finland finns regler om att beställaren måste ta ansvar för underleverantörerna - som inom byggindustrin. I Tyskland finns en särskild kontrollmyndighet som är väldigt aktiv med att jaga dem som bryter mot yrkestrafikreglerna.
Men i Sverige är det bara naivitet som gäller. Låga böter, obefintlig kontroll och domstolar som är trea på bollen.
Nu har man chansen att göra något åt det. EU håller på med nya förordningar kring yrkestrafiken, där man ger medlemsländerna handlingsutrymme att själva hitta metoder mot den osunda konkurrensen. Nu är det upp till bevis!
Vår infrastrukturminister borde komma ut och besöka verkligheten i hamnar och på rastplatser, hellre än att åka runt på invigningar och konferenser. För när regeringen pratar om att förbättra företagsklimatet, så gäller det väl också för svenska åkerier. Eller?