Den tidens politiker visade stort mod och ett stort mått av ansvarstagande när besluten togs. Då Sverige var ett av Europas fattigaste länder. Vad hade LKAB, Boliden, Sveaskog, SSAB och SCA varit utan dessa järnvägar? Svaret är enkelt de hade förmodligen aldrig existerat.
Det är många år sedan detta hände. Nu är Sverige ett av världens rikaste länder. Det är mer än 20 år sedan som vi Socialdemokrater i norr lyfte frågan om att dessa järnvägar som byggdes och togs i bruk vid förra sekelskiftet inte räcker till. De har inte kapacitet för de transportbehov som finns i dag och i framtidens Norrland.
Vi har efter det gått i mål med Botniabanan upp till Umeå som invigdes för drygt ett år sedan. Vi startade byggandet av Haparandabanan som invigs och tas i bruk nästa år. Vi har även under en lång tid med oförminskad kraft drivit byggandet av Norrbotniabanan och en modernisering och utbyggnad av Malmbanan.
I Socialdemokraternas budget motion som vi lämnat in under denna höst har finns dessutom anslag för att gå vidare med järnvägsplanen för Norrbotniabanan. Tyvärr har alliansregeringen inte med ett ord eller en siffra Norrbotniabanan med i sitt budgetförslag för 2012. Inte heller i den långsiktiga infrastrukturplanen som stäcker sig fram till 2021 finns banan med. Det är häpnadsväckande.
Till och med EU- kommissionen har upptäckt de enorma naturtillgångar som finns i norra Skandinavien och behovet av infrastruktursatsningar för att kunna tillgodogöra sig dessa. I förslaget till nytt transeuropeiskt transportnätverk, TEN-T, som möjliggör medfinansiering från EU, finns såväl Norrbotniabanan som Malmbanan med.
Vi Socialdemokrater har nyligen i riksdagen i en interpellationsdebatt uppmärksammat regeringen på detta. I de svar som infrastrukturministern lämnade i debatten kan vi skönja en tendens till omvärdering. Det tidigare kompakta motståndet kanske kan vändas till ansvarstagande.
Det handlar ju om enorma möjligheter för svensk exportindustri som inte får missas genom passivitet. När till och med EU är beredd att medfinansiera dessa oerhört viktiga järnvägssatsningar borde också den svenska regeringen vakna.
Vi Socialdemokrater kommer enträget att fortsätta driva frågan. Vår förhoppning är att regeringen tar ansvar och lägger fram konkreta förslag till Riksdagen om genomförande av projekten. Modet fanns på 1800-talet då Sverige var ett av Europas fattigaste länder, nu är vi ett av de rikaste. Då får inte passiviteten råda. Det är tid för ansvar.