Den här olyckan skedde vid Moskojärvi, mellan Skaulo och Stenbron. Som tur är uppges ingen ha blivit skadad.
Det var en tankbil lastad med ammoniumnitrat som körde av vägen. Olyckan skedde vid 11-tiden på dagen och ledde till att E 10:an var avstängd till cirka klockan 21.00. Detta ledde till att Trafikverket uppmanade den tunga trafiken att köra en omväg på cirka 15 mil.
Enligt uppgift berodde olyckan på att föraren fick möte och var tvungen att hålla ut så mycket att det skar ner i diket. Vägen är på den sträckan mycket smal, 6-7 meter, vilket gör att det är mycket trångt när två fordon möts.
Sveriges Åkeriföretag Norr har i flera år påtalat de stora bristerna på E 10 och att de måste åtgärdas. Framför allt delen mellan Stenbron och Lappeasuando.
Upprustning av vägen finns trots det inte med i länstransportplanen för 2010-2021. Trafikverket har tagit fram förslag på hur sträckan mellan Avvakko-Skaulo kan åtgärdas men uppger att det inte finns pengar för de välbehövliga åtgärderna.
Vi anser att E 10:an måste åtgärdas, inte bara den ovan angivna sträckan utan i princip hela sträckan från Töre till Kiruna. Trafiken på E 10:an ökar för varje år och inte minst den tunga trafiken.
Med den expansion som sker i malmfälten och i Pajala så kommer trafiken att öka ännu mer framöver.
Med den vägstandard som är kommer olyckor att ske, frågan är bara när vi får nästa dödsolycka.
Motormännens riksförbund klassade 2009 E10 som en av de fem farligaste vägarna i landet.
Företag som Sveriges Åkeriföretag pratat med uppger att deras chaufförer känner stor oro varje gång de trafikerar E10:an, oro för att råka ut för en olycka. Vilken annan yrkesgrupp behöver dagligen utföra sitt arbete med en stor risk att råka ut för svåra olyckor med i värsta fall dödlig utgång?
Vi anser därför att det snarast måste anslås medel för att åtgärda E 10.