Obligatorisk närvaro för polisen i skolan
De senaste fem åren har polisens närvaro i skolan varit skral och samarbetet med socialtjänsten knappt existerat. Detta är fakta som presenterats i en ny rapport från Rikspolisstyrelsen. Äntligen blir nu polisens närvaro i skolorna obligatorisk genom att fler kontaktpoliser införs.
Det är med stor glädje som vi har tagit del av en helt ny inspektionsrapport från Rikspolisstyrelsen som nu tvingar alla 21 polismyndigheter i landet att samverka med skolorna. FOTO: Maj-Britt Rehnström/SCANPIX
Foto: Maj-Britt Rehnström/SCANPIX
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är med stor glädje som vi har tagit del av en helt ny inspektionsrapport från Rikspolisstyrelsen som nu tvingar alla 21 polismyndigheter i landet att samverka med skolorna. Detta ska ske genom kontaktpoliser i skolorna. En ökad polisnärvaro är bra enligt rapporten för såväl synligheten som tillgängligheten i den svenska skolan. Enligt vår mening är rapporten mycket viktig och sänder en enda tydlig signal från polisen till skolan - vi vill och ska samverka i skolan.
Därmed skulle man kunna säga att vi har att se fram emot en positiv utveckling.
Det blir ingen frivillig uppgift för polisen att närvara i skolan.
Uppgiften är tvingande och polisen har pengarna enligt regeringens regleringsbrev. Engagemanget och tiden måste också finnas nu.
Redan 2006 fick polisen så kallade kontaktpoliser i skolorna. Verksamheten har enligt den nya inspektionsrapporten varit både skral och eftersatt i många skolor runtom i landet. Likaså har samarbetet med socialtjänsten i många kommuner knappt existerat vilket måste ses som mycket bekymmersamt enligt vår mening.
Det är också viktigt att både polisen och skolan vet vad de ska samverka om för problem. Det handlar med andra ord inte om samverkan för samverkans egen skull. Nu måste eftersatta områden, problem med mera bli föremål för en ljus och positiv samverkan. Enligt vår mening måste polisen bli mer utåtriktad i samhället och berätta om sitt uppdrag.
Inspektionsrapporten från Rikspolisstyrelsen får inte lov att bli en pappersprodukt som ingen känner till. Varje polisman måste få kännedom om polisens skyldigheter att synliggöras i skolan. Men samarbete får inte bli en ensidig formsak. Såväl skola som socialtjänst måste även enligt vår mening bli bättre på att samverka och se varandras roller i det långsiktiga förebyggande arbetet.
Vi menar till slut att verksamheten med kontaktpoliser och samverkansarbetet i skolorna även måste komma in på olika utbildningar. Såväl polisutbildningen, lärarutbildningen som socionomutbildningen måste arbeta mer med dessa frågor.
Ett sätt skulle kunna vara att polisstuderande, lärarstuderande och socionomstuderande redan under utbildningstiden får träffa varandra under olika samverkansövningar. De skulle då vara mer förberedda och hjälpa varandra att synliggöra det skadeförebyggande arbetet i skolorna.