Ofinansierade löften om Norr- botniabanan

Luleå2012-10-19 04:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

µ Svar till Karin Åström, NSD Debatt den 15 oktober.

Regeringen har i höst presenterat en budget som innehåller större satsningar på nyinvesteringar, drift och underhåll inom infrastrukturområdet än någon tidigare statsbudget. Bland annat så satsas över två miljarder på att förstärka Malmbanan och vägen Pajala-Svappavaara.

Flera socialdemokrater har varit snabba att kritisera budgeten för att inte innehålla några skrivningar om Norrbotniabanan. Döm om förvåningen när S presenterade sitt eget förslag till budget och där inte med ett ord nämner att banan ska byggas.

Detta försöker nu Karin Åström bortförklara i NSD den 15 oktober. Påståendet att Norrbotniabanan kommer i framtida S-motioner klingar tämligen falskt när partiet i sin skuggbudget inte har avsatt en krona mer än regeringen för nyinvesteringar i järnväg. Om Socialdemokraterna menar allvar med alla sina löften borde det väl också synas i deras budgetförslag?

Tidigare beräkningar har visat att Norrbotniabanan kan komma att kosta cirka 27 miljarder kronor att bygga, pengar som även Socialdemokraterna måste kunna presentera varifrån de ska tas. Karin Åström har tidigare sagt att "alla förstår att Norrbotniabanan finns med i s-budgeten".

Om det är så uppenbart, varför finns det då inga ekonomiska medel avsatta i er budget? Om S menar allvar så får de i sådana fall presentera vilka andra infrastrukturprojekt de vill säga nej till. Eller är det så att Socialdemokraterna har fallit tillbaka i en populistisk politik där de lovar mer än vad de kan hålla? Om så är fallet så är det knappast fördelaktigt vare sig för Socialdemokraterna som parti eller för oss som arbetar för att hitta en hållbar finansiering av Norrbotniabanan.

Ofinansierade löften och en politik som lovar mer än vad man har på fötterna för snarare försenar och förhindrar en seriös diskussion om hur vi bäst kan arbeta för att Norrbotniabanan ska kunna bli verklighet.

Läs mer om