Parlamentet ja - en framgång för löntagare och parlament

Parlamentets beslut innebär att kollektivavtal och arbetsrättsliga regler ska gälla i det land där tjänsten utförs, skriver Ewa Hedkvist Petersen och Lennart Thörnlund.

Luleå2006-02-20 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Europaparlamentet har nu röstat ja till ett nytt tjänstedirektiv. Ett beslut som visar hur vi inom EU kan nå bra resultat för människorna i ett framtida Europa. Det blev ett acceptabelt förslag som lägger fast vilka regler som ska gälla när ett företag utför en tjänst i ett annat EU-land. <br /><br />Och vi fick direktstöd av 50 000 fackliga demonstranter från hela Europa, som samlades utanför parlamentet i Strasbourg samtidigt som debatten pågick i kammaren. En fredlig demonstration som visar hur demokratin fungerar när den är som bäst.<br /><br /><br /><br />Det behövs ett tjänstedirektiv som tar bort byråkratiska hinder och protektionistiska åtgärder. Det kan leda till bättre konkurrens, till flera jobb och högre ekonomisk tillväxt. Inte minst viktigt för Sverige som är ett öppet, handelsberoende land där tjänstesektorn är den snabbast växande delen av vår ekonomi. <br /><br />Men delar av kommissionens ursprungliga förslag var helt oacceptabla. De hotade kollektivavtalens ställning, vården, skolan, omsorgen och miljö- och konsumentskyddet. Vi har därför både från fackligt och socialdemokratiskt håll krävt långtgående förändringar. Vi har försvarat löntagarnas intressen och satt dem framför marknadens. Och vi har nu fått gehör för många av våra krav och synpunkter.<br /><br /><br /><br />Parlamentets beslut innebär att kollektivavtal och arbetsrättsliga regler ska gälla i det land där tjänsten utförs. Rätten att vidta fackliga stridåtgärder ska följa värdlandets principer. Vi har fått igenom krav på att ett tjänsteföretag har en representant på plats i det land där tjänsten genomförs, vilket är av avgörande betydelse för vår svenska kollektivavtalsmodell.<br /><br />Tjänster där nationella intressen är starka och skiljer såg åt mellan EU-länderna ska också undantas från direktivet. Bland annat hälso- och sjukvård, det sociala området, utbildning, media, privata säkerhetstjänster, bemanningsföretag och värdetransporter. Medlemsstaterna ska också själva välja hur de vill organisera sina monopol eller om man vill konkurrensutsätta vissa tjänster i allmänt ekonomiskt intresse.<br /><br /><br /><br />Behandlingen av tjänstedirektivet har visat prov på en framgångsrik facklig-politisk samverkan. LO och socialdemokraterna var bland de första att se problemen med det ursprungliga förslaget, framför allt på det arbetsrättsliga området. <br /><br />Vi har arbetat konstruktivt för att förbättra direktivet. Vi vill ha en ökad tjänstehandel i Europa med bra och enkla regler, som samtidigt säkerställer goda arbetsvillkor och likabehandling av arbetstagare. <br /><br /><br /><br />Moderaterna har tidigare agerat konsekvent för att få en totalt avreglerad tjänstehandel, som inte tar hänsyn till sociala eller arbetsrättsliga villkor. De anklagar oss nu för att ha gjort för stora begränsningar av direktivet. <br /><br />Det moderaterna kallar för begränsningar rör viktiga villkor på arbetsmarknaden och inom välfärden. Det kallar vi för en framgång för löntagare och konsumenter. <br /><br />
Läs mer om