På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: PPP - finansiering som oroar
Luleå2006-12-14 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Stefan Tornberg, NSD Debatt den 7 december.</I><br /><br /><br />Stefan Tornberg vill att vi ska söka samling för Norrbottniabanan. Det låter ju bra och låter sig sägas, men då måste vi ju första veta vad vi är överens om och vad den moderatledda högerregeringen planerar och vill. <br /><br />Först vad vi är överens om. Jag är övertygad om att Stefan anser att Norrbottniabanan är ett bra projekt däremot är jag inte lika säker på att han är överens med mig när det gäller vad som krävs för att det ska bli verklighet. <br /><br /><br /><br />Det första vi måste ha är ett beslut i riksdagen som står sig långsiktigt. Ett beslut där staten förbinder sig att garantera i vart fall den grundläggande finansieringen av projektet. <br /><br />Det var på den punkten vi socialdemokrater i Norrbotten var framgångsrika i vårt interna partiarbete och under valrörelsen kunde meddela att även om riksdagen hittills bara fattat beslut om byggstart och den första delen av finansieringen så var vi beredda att i riksdagen gå vidare. <br /><br /><br /><br />Det är på den här punkten som jag hoppas att Stefan ska ge en positiv signal. För utan denna grund kan vi inte gå vidare och möjligen intressera andra att investera eller förskottera i projektet. <br /><br />Kan vi lägga grunden så är jag beredd att tillsammans med Stefan lägga en motion i nästa års riksdag om att en förhandlingsman utses för att på det sättet påskynda Norrbottniabanans förverkligande.<br /><br /><br /><br />Det som gör mig uppriktigt orolig är de svar som företrädare för regeringen ger på frågor kring infrastrukturen. <br />I torsdags (7 december) fick statsminister Reinfeldt en fråga av förre kd-ledaren Alf Svensson. Frågan rörde Europavägarna i Skåne. <br /><br />Statsministern kunde naturligtvis inte gå närmare in på enskilda projekt men däremot angav han tydligt inriktningen av regeringens politik på området. Mer skulle satsas på vägar i förhållande till järnväg. <br /><br />Modellen han förordade, utan att nämna den, var det som kallas PPP, det vill säga att offentligt och privat kapital samsas för att åstadkomma de projekt markanden främst <br />prioriterar. <br /><br />Jag har stora svårigheter att med den modellen se för det första att vi i riksdagen ska kunna upprätthålla inversteringsnivån för infrastrukturen, för det andra klara fördelningen av medel mellan vägar och järnväg och för det tredje klara fördelningen över landet så att även vår landsända får medel till nödvändiga investeringar i både järnvägar och vägar. <br /><br />Det är här jag ser risken att grunden för Norrbottniabanan äventyras. <br /><br /><br /><br />Jag måste tillägga att jag till och med blir osäker på om den moderatledda höger-<br />regeringen tänker fullfölja upprustningen och ombyggnaden av Haparandabanan. <br /><br />Men på denna sista punkt hoppas jag att Stefan kan lugna mig. Han har ju trots allt direktkontakt med regeringsmakten.<br /><br /><B>Leif Pettersson</B><br />Riksdagsledamot, s<br />