Regeringen har spårat ur

Sverige är ett avlångt land med stora avstånd. För att möjliggöra en stark utveckling för jobb och tillväxt krävs därför goda kommunikationer och transportmöjligheter. Det vet inte minst alla vi drygt 500 000 svenskar som bor i Västerbotten och Norrbotten.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson och hennes regering är lamslagen, transportpolitiken har fullständigt spårat ur.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson och hennes regering är lamslagen, transportpolitiken har fullständigt spårat ur.

Foto: Marc Femenia

Luleå2009-01-29 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I denna viktiga del av landet är tågtrafiken kraftigt underdimensionerad. Många känner oro och osäkerhet inför framtiden om inte infrastrukturen förbättras rejält i norra Sverige.
Här skulle Norrbotniabanan, en ny och snabbare tågförbindelse mellan Umeå och Luleå med större kapacitet, fylla en för denna del av landet avgörande funktion.
Men tyvärr står det nu klart att den moderatstyrda regeringen i realiteten redan har bestämt sig för att det inte blir någon byggstart av Norrbotniabanan under överskådlig framtid.
Den borgerliga regeringen och infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) minskar nu investeringsramarna och skär ned på investeringarna i bättre järnvägsförbindelser. Därför finns nu inget ekonomiskt utrymme för en ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå.
En byggstart före 2021 är helt osannolik så länge den borgerliga regeringen sitter kvar.

Regeringen satsar nu, om man tar hänsyn till kostnadsutvecklingen i bygg- och anläggningsbranschen, i själva verket cirka 40 miljarder kronor mindre än under föregående planeringsperiod. En sådan tydlig ambitionssänkning på infrastrukturområdet innebär i praktiken att Norrbotniabanan läggs på is.
Så som fördelningen mellan anslag till vägar respektive järnvägar ser ut i dag, fattas hela 64 miljarder kronor för att påbörja byggandet av denna viktiga järnvägsförbindelse. Även om regeringen skulle ändra fördelningen mellan trafikslagen, så att lika mycket pengar gick till vägar som till järnvägar, skulle det enligt Banverket saknas cirka 30 miljarder kronor för att man skulle kunna bygga Norrbotniabanan.

Åsa Torstensson har vare sig haft viljan eller kraften att driva frågan om byggstart för Norrbotniabanan. I stället har regeringen lagt all kraft på stora och ofinansierade skattesänkningar, framförallt för dem som redan tjänar mest.
Vi socialdemokrater inser att ett effektivt godsflöde mellan norra och södra Sverige är avgörande för gruv- och stålindustrins samt de skogsbaserade näringarnas framtid. För att minska trafikens klimatpåverkan är det dessutom avgörande att vi kan föra över så mycket som möjligt av godstrafiken längs Norrlandskusten från väg till järnväg.
Det är viktigt också för industrierna och jobben i Stockholmsområdet, Västra Götaland och andra delar av södra Sverige. Lösningen på dessa utmaningar stavas Norrbotniabanan.

Vi vill prioritera investeringar i järnväg framför vägar, även om vi måste vara beredda att också investera i strategiskt viktiga vägar och i underhåll.
Vi vill se en nationell investeringsram för perioden 2010 - 2021 som är 40 miljarder större än regeringens, och nej till ytterligare skattesänkningar för dem som tjänar mest. På så vis upprätthåller vi starka offentliga finanser, samtidigt som vi skapar utrymme för viktiga framtidsprojekt som Norrbotniabanan.
Mot våra framtidsinriktade förslag står en lamslagen regering, vars transportpolitik har spårat ur fullständigt.


Läs mer om