Reseavdraget är ett storstadsavdrag

Fotograf: Pia Hanzi

Fotograf: Pia Hanzi

Foto: Fotograf saknas!

Luleå2006-04-22 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<I>Svar till Olov Abrahamsson, NSD ledarsidan den 8 april, till Krister Hammarbergh, NSD ledarsidan den 11 april samt till Anna Grönlund-Krantz, NSD ledarsidan den 18 april.</I><br /><br /><br /><br />Mycket av debatten om reseavdragets framtid bygger på missuppfattningar. I likhet med många andra tror Abrahamsson, Grönlund-Krantz och Hammarbergh att det framför allt är glesbygdsbor <br />i Norrbotten och andra delar av landet som gör reseavdrag. <br /><br />SCB:s statistik visar på motsatsen. Reseavdraget är ett storstadsavdrag. Såväl den största andelen av befolkningen som gör avdraget som de genomsnittligt största reseavdragen görs i regionerna kring Göteborg, Stockholm och Malmö. <br /><br /><br /><br />De kommuner där störst andel av inkomsttagarna gör avdraget är Lerum och Håbo, som ligger i Västra Götalands och Stockholmsregionerna, med över 46 procent av alla inkomsttagare som gör reseavdrag. Det kan jämföras med under 18 procent i Norrbotten, vilket är bland de lägsta <br />i landet. <br /><br />De största reseavdragen görs i Trosa och Norrtälje som båda ligger i Stockholmsregionen med ett genomsnittligt avdrag på över 20 000 kronor, medan snittet i Norrbotten är 13 400 kronor. <br /><br />Nästa missuppfattning gäller hur reseavdraget kommer att se ut i framtiden. Varken Abrahamsson, Grönlund-Krantz, Hammarbergh eller någon annan kan veta vilka förslag som den ännu inte tillsatta utredningen om skattelättnader för att stimulera kollektivtrafiken kommer att lägga. <br /><br />Bussbranschens förslag är däremot att reseavdraget ska reformeras och att ett kilometeravdrag av den typ som redan finns i flera europeiska länder, bland annat i Norge och Danmark, ska införas. <br /><br />Vi vill helt enkelt att alla, oavsett om de väljer bilen, bussen eller tåget när de reser till jobbet, ska få göra lika stora reseavdrag per kilometer och att mer generösa avdrag ska få göras i glesbygdsområden som saknar en väl utbyggd kollektivtrafik.<br /><br /><br /><br />Som bussbranschens reseavdragsrapport visar kommer ett kilometeravdrag att leda till bättre miljö, högre trafiksäkerhet och ökad jämställdhet. Dessutom kommer det mycket utbredda skattefusket med reseavdrag att minska kraftigt eftersom skatteverkets kontroller kommer att bli betydligt enklare, billigare och effektivare. <br /><br />I dag innehåller nästan hälften av alla reseavdrag fusk. Ett skattefusk som kostar statskassan 1,4 miljarder kronor varje år. Det är mer än vad alla reseavdrag <br />i Norrbotten, Dalarna, Gävleborg och Västerbotten kostar tillsammans varje år.<br /><br /><br /><br />Bussbranschen tillhör de första att skriva under på att det finns stora områden <br />i Norrbotten och andra delar av landet som saknar en tillfredsställande kollektivtrafikförsörjning, vilket naturligtvis gör bilen till det enda realistiska alternativet för att livet ska fungera för många människor. <br /><br />Genom att minska det mycket omfattande skattefusket med reseavdraget finns det pengar att ge dem som verkligen behöver göra avdrag för resor till jobbet, glesbygdsbor som saknar en väl utbyggd kollektivtrafik, ett mer generöst reseavdrag. Härigenom kan vi ?låta hela Sverige leva?.<br /><br /><br /><br /><NamnUPortr><B>Jan-Erik Kjellberg</B><br /><br /></NamnUPortr><Presentation>Svenska Bussbranschens <br />Riksförbund<br /><br /></Presentation><B>Lars Sandberg</B><br /><br /><Presentation>Buss & Samhälle</Presentation>
Läs mer om