Rovdriftsbeskattning av bilisterna
Laval-domen i EU-domstolen hotar de svenska kollektivavtalen och rätten till stridsåtgärder. Foto: nicolas Bouvy
Foto: SCANPIX
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Förklaringen är den hemmasnickrade orimligt höga bensin- och dieselskatten som svenska folket inte vill ha ,men som politikerna i "den stora bensinkartellen" har beslutat om.
Det är djupt orättvist, framförallt för låginkomsttagarna. att svenska bilister tvingas betala gigantiskt högre bensinskatt än en miljard andra bil-, mc- och scooterförare. Invånare och företag i gigantekonomier som USA, Ryssland, Kina, Indien och så vidare har bara bråkdelen av vår skatt eller får drivmedlet subventionerat av sina regeringar.
Vi måste dessutom ha betydligt lägre skattesatser än de tättbefolkade centraleuropeiska länderna om vi skall kunna konkurrera på rimliga villkor.
Miljöargumenten är bara svepskäl för skatteindrivning. Hur skulle man kunna "rädda den globala miljön" genom en ren rovdriftbeskattning på fyra miljoner svenska bilar när närmare 400 miljoner bilister inklusive skatter betalar ett literpris som är mindre än hälften av det svenska?
Majoriteten av värdens fordonsförare betalar ett literpris som inte ens är sex kronor.
Naturligtvis inser politikerna att den svenska beskattningen inte påverkar det globala klimatet - det är en symbolpolitik som s a sända signaler. Oklart till vem och med vilken effekt.
Men eftersom denna meningslösa plakatpolitik i första hand drabbar de svagaste i samhället; låginkomsttagare, glesbygdsbor, skiftarbetare, pensionärer och så vidare, finns det bara ett rimligt krav att ställa. Sänk omedelbart den för höga svenska bensin - och dieselbeskattningen.