S börjar i fel Ànde

Svar till Mikael Damberg (S) med flera skriver NSD Debatt den 20 juni.Socialdemokraterna vill införa obligatorisk sommarskola för de elever som inte nÄr resultaten efter grundskolan. Sommarskola Àr ingen ny idé, mÄnga kommuner erbjuder redan det pÄ frivillig grund. Men Socialdemokraterna vill nu tvinga dit alla elever som inte klarar mÄlen. Om de verkligen vill komma Ät skolans dÄliga resultat sÄ börjar de tyvÀrr i helt fel Ànde.

Foto: ERIK G SVENSSON

LuleÄ2012-06-29 04:31
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Mikael Damberg med flera hĂ€vdar att resultaten sjunkit för varje Ă„r med borgerligt styre, men lĂ„t oss inte glömma bort att de elever som nu gĂ„r ut grundskolan började första klass Ă„r 2003. DĂ„ hade Socialdemokraterna styrt landet i nio Ă„r och utbildningsministern hette Tomas Östros (S). Detta Ă€r viktigt att ha i Ă„tanke nĂ€r man diskuterar resultaten av Alliansens skolpolitik. Vi har lagt vĂ„r största fokus pĂ„ att förbĂ€ttra undervisningen i grundskolans första Ă„r, eftersom vi vet att det ger bĂ€st effekt.

Orsakerna bakom ett skolmisslyckande Àr mer komplicerade Àn att det kan ÄtgÀrdas med 20 extra dagar pÄ sommaren. Vi ska ocksÄ vara Àrliga med att de elever som inte klarar av grundskolan ocksÄ Àr de som oftast saknas i klassrummet under ordinarie skoltid. Motivationen lÀr knappast höjas av att man pekas ut och tvingas in i klassrummet under sommarlovet.

Nej, allt för mÄnga elever har fallit igenom systemet pÄ grund av att resurser och kunskapsavstÀmningar satts in allt för sent. Om en elev inte kan lÀsa ordentligt nÀr han eller hon börjar fjÀrde klass, sÄ Àr det mycket sannolikt att intresset för skolan försvinner redan dÄ.

DĂ€rför har Alliansen gjort omfattande satsningar pĂ„ eleverna i de tidiga Ă„ldrarna. Till skolstarten 2008 startade vi "skriva-lĂ€sa-rĂ€kna"-satsningen som gĂ„r ut pĂ„ att varje elev skulle kunna lĂ€sa, skriva och rĂ€kna efter tredje klass. Åren 2012-2015 pĂ„gĂ„r satsningen "Mattelyftet" som ger utökad undervisningstid i matematik och fortbildning för mattelĂ€rare i grundskolan. Detta kompletteras av nationella prov i trean och betyg frĂ„n Ă„rskurs sex. Det Ă€r sĂ„ vi gör för att upptĂ€cka de elever som inte fĂ„r stöd i rĂ€tt tid. Med nya undervisningsmetoder och mer kvalificerade lĂ€rare kommer dessa satsningar ocksĂ„ ge resultat.

Vi Äterkommer till att skolresultaten Àr ett stort samhÀllsproblem. Vi kommer inte klara den lÄngsiktiga konkurrenskraften om mÀnniskor inte ens lÀr sig de mest grundlÀggande kunskaperna i skolan.

Men förutom att mÄnga inte klarar resultaten Àr det ocksÄ ett problem att svenska ungdomar tar sÄ lÄng tid pÄ sig att klara sina utbildningar. Att dÄ prata om förlÀngd skolplikt och fler insatser senare i livet Àr inte vÀgen framÄt. Om nÄgot mÄste vi i stÀllet se vilka insatser vi kan göra tidigare. Nya moderaterna vill till exempel göra förskoleklassen obligatorisk, betona förskolans lÀrandeuppdrag och satsa pÄ mer forskning och utvÀrdering av olika undervisningsmetoder för de yngsta eleverna.

VÄra förslag har stöd i forskningen. Vi lÀr oss som mest nÀr vi Àr smÄ och om man fÄr tidigt stöd kan alla elever överkomma sina svÄrigheter.

Det finns inget fel med sommarskola, men sommarskola Àr lika lite lösningen pÄ grundskolans problem som komvux Àr svaret pÄ gymnasiets utmaningar.

LĂ€s mer om