Karin Åström och andra socialdemokrater i Norrbotten har under hösten upprepade gånger kritiserat regeringen för att inte ha hittat en finansiering av Norrbotniabanan i budgetpropositionen för 2013. Denna kritik klingar falskt när man nu kan se att Socialdemokraterna i sitt eget budgetförslag inte nämner Norrbotniabanan med ett enda ord.
Inte heller avsätter de några pengar. Hur kommer det sig att de norrbottniska Socialdemokraterna lägger så mycket mer energi på att kritisera alliansen i stället för att försöka påverka sitt eget parti i rätt riktning?
Jag vill hitta en hållbar finansiering av Norrbotniabanan och kommer att fortsätta att arbeta för att det ska bli verklighet. Just nu så pågår arbetet att i EU:s ministerråd och Europaparlamentet klargöra om Norrbotniabanan ska få TEN-T-status. Detta kommer att vara helt avgörande för att hitta en framkomlig väg för att få Norrbotniabanan till stånd och här det viktigt att Sverige fortsätter att påverka.
En ansvarsfull infrastrukturspolitik bygger på hållbara finansieringslösningar, en god samverkan mellan olika intressen och aktörer och en vilja att prioritera. Norrbotten har genom de förslag som lagts fram av Alliansrege-ringen fått ökade anslag på 3,5 miljarder kronor som ska gå till investeringar i forskning och infrastruktur.
Genom att prioritera så har Norrbotten fått en större andel av statens totala investeringar än vad man fått på decennier.