S vill bygga Norrbotnia- banan

Luleå2012-11-09 03:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är framsynthet, långsiktighet och uthållighet som bygger framtidens Sverige. Det är därför vi socialdemokrater envetet, bestämt och uthålligt vidhåller att det är nödvändigt att så snart det är möjligt påbörja byggandet av Norrbotniabanan.

Därför har vi med Norrbotniabanan i den socialdemokratiska infrastrukturmotionen.

Vi socialdemokrater vill öka kapaciteten för godstrafiken genom satsningen på Norrbotniabanan. Det innebär att frakterna effektiviseras med 30 procent när banan är färdigbyggd. De halverade restiderna för persontrafiken har självklart också många positiva effekter för både arbetspendling och nyrekrytering av arbetskraft.

Vår vision är att förverkliga den bottniska korridoren. På det sättet knyter vi samman Europa med Barentshav och det finska järnvägsnätet. Tillsammans med de viktiga anslutningarna från Malmbanan, Stambanan och Haparandabanan så rustar vi för framtidens jobb och tillväxt.

Vi föreslår att den börjar byggas söderifrån och en i sammanhanget blygsam sträcka från Umeå till Dåva industriområde. Orsaken att det inte går att gå fortare fram beror på att Trafikverket har tvingats lägga ner sin projektorganisation för banan eftersom man inte fått några pengar från regeringen.

Norrbotniabanan har varit en socialdemokratisk baby sedan mer än tio år tillbaka. Inför valet 2006 gav den dåvarande socialdemokratiska regeringen ett tydligt löfte om att byggandet skulle påbörjas 2010.

Tyvärr har den borgerliga regeringen skjutit upp eller bort projektet enligt förslaget någon gång obestämt efter 2025.

Vi socialdemokrater upprepar det vi sagt från 2002 och framåt. Norrbotniabanan ska byggas. Det kommer att ta ett tag att komma igång igen. Vi ska starta projektet igen, och banan kommer att byggas om inte förr så när vi åter är i regeringsställning.

Leif Pettersson (S)

Läs mer om