Sänkning hotar

Vi anser det vara helt oacceptabelt med så stora skillnader för sjötransporter inom EU. För att länderna runt Östersjön ska kunna verka på lika villkor som resten av EU måste de nya reglerna harmoniseras vid implementering i EG-rätten.

Foto: magnus pehrsson

Luleå2009-05-20 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I oktober antog den Internationella sjöfartsorganisationen, IMO:s miljökommitté enhälligt de nya reglerna för svavelhalten i bränslen. Det riskerar att dramatiskt öka bränslepriset på sjötransporter.
För Östersjöområdet gäller från 2015 att samtliga fartyg ska använda bränslen som innehåller maximalt 0,1 procent svavel. Konsekvenser på såväl pris som tillgång på bränsle kan bli dramatiska. Preliminära siffror visar kostnadsökningar för bränsle på upp mot 80 procent. Redan tidigare har Östersjö-området, Engelska kanalen och Nordsjön strängare regler jämfört med övriga världen.

Sjöfartsverket utreder nu konsekvenserna för berörda branscher i Sverige. En liknande utredning har gjorts i Finland. Den finska utredningen visar att bränslepriserna kan stiga 70-80 procent vid övergång från 1,5 till 0,1 procent svavelhalt. Fraktpriserna skulle då beroende på bransch kunna öka mellan 30 och 50 procent.
Den svenska utredningen ska vara klar i maj och mycket tyder på att de kostnadsökningar som den kommer fram till ligger i nivå med de finska resultaten. De signaler som hittills getts är att man från Näringsdepartementet anser att de nya reglerna skall gälla oavsett vad utredningen visar.
Bränslen till fartyg avsvavlas till den svavelhalt man önskar uppnå. För att nå 0,1 procent måste man dock övergå från att använda så kallad bunkerolja till att använda destillerad olja som är avsevärt dyrare beroende på tillverkningsprocessen och som även används för framställning av diesel. Då det redan i dag råder dieselbrist inom EU kommer denna troligen att förvärras samtidigt som priset drivs upp.

De nya reglerna riskerar att kraftigt öka priserna för transporter av gods inom Östersjön. Detta slår extra hårt mot basindustrin i norra Sverige som befinner sig långt från marknaden och har en stor andel fartygstransporter.
Denna snedvridande konkurrens strider helt mot EU:s inre marknad, som möjliggör fri rörlighet av varor, tjänster, kapital och personer, och kommer att drastiskt minska konkurrenskraften för den svenska industrin i världen och inom EU.
Dessutom kommer EU:s egen råvaruförsörjning (till exempel för produkter från järnmalm) att bli mycket dyrare i förhållande till omvärlden. Inom EU produceras cirka 30 miljoner ton råvaror medan importen uppgår till 177 miljoner ton. EU arbetar för att öka självförsörjningen av råvaror. Ökade transportkostnader i Östersjöområdet specifikt, kommer att påverka dessa ambitioner negativt.

Då priset på sjöfart riskerar att bli så högt kommer efterfrågan på landbaserade transporter att öka. Då det redan i dag råder kapacitetsbrist på godstransporter på järnväg i norra Sverige kommer alternativet att vara lastbil vilket strider mot framtida transport- och klimatpolicys nationellt och inom EU.
Målet är satt av regeringen att vi ska ha en fossilfri fordonsflotta 2030. Detta kräver alternativa transportsätt för den högteknologiska basindustrin.
Vi anser det vara helt oacceptabelt med så stora skillnader för sjötransporter inom EU. För att länderna runt Östersjön ska kunna verka på lika villkor som resten av EU måste de nya reglerna harmoniseras vid implementering i EG-rätten.
Därför måste Svenska regeringen omvärdera sitt beslut i IMO och tillsammans med övriga berörda länder lämna in en protest till beslutet, eller genom IMO besluta om att inte verkställa det fattade beslutet.

Läs mer om