Satsa på svensk turism - innan krisen kommer

Den finansiella oron har börjat märkas på olika håll i världen och i länders ekonomier, så även i svensk ekonomi. Vi kan även konstatera att det finns tendenser att delar av besöksnäringen som tidigare klarat sig bra nu berörs.

Foto: Jessica Gow / SCANPIX

Luleå2009-01-07 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Dessa orostider har fått länders regeringar att reagera. I Spanien satsar politikerna 400 miljoner euro, det vill säga drygt 4 miljarder svenska kronor, på landets turistindustri. Detta för att lindra effekterna av finanskrisen då man ser att besöksnäringen är en av de viktigaste grenarna i spansk industri med 11 procent av bruttonationalprodukten.
Stödpaketet syftar till att bidra till en modernisering av turistindustrin i landet och göra Spanien mer attraktivt för besökare, bland annat genom räntefria lån till små och medelstora företag i turistsektorn.
I England sänker man momsen generellt, från 17,5 procent till 15 procent, vilket självklart också gynnar turismen, såväl den inhemska som det internationella resandet till England.

I Sverige fokuseras insatserna på bilindustrin och den tunga industrin. Trots att tjänstesektorn sysselsätter 80 procent av arbetskraften och växer i omfattning.
Men Sverige har nu en ypperlig möjlighet att genomföra en offensiv satsning på svenska turistsektorn och ta marknadsandelar från våra närliggande konkurrentländer.
En svag svensk krona gör att allt fler stannar hemma i Sverige samtidigt som det gör det billigare att vistas i Sverige som utländsk turist.
En sådan satsning ska göras mot bakgrunden av att besöksnäringen är den enda exportnäringen som genererar momsintäkter till svenska staten. Närmare bestämt 12 miljarder svenska kronor under 2007.
De anslag som VisitSweden, det bolag som näringen tillsammans med svenska staten äger och som ansvarar för marknadsföringen av Sverige utomlands, har fått under åren har ändrats marginellt med en justering på tio miljoner kronor till kommande år.
Jämfört med enbart våra nordiska granländer satsar Sverige således fortfarande avsevärt mycket mindre än dessa. Det behövs ett politiskt ledarskap som ser potentialen.

Och det finns färdiga förslag. Enmans-
utredaren Anders Lindström föreslog redan 2007 i sin utredning att svenska staten skulle satsa 300 miljoner i internationell marknadsföring samt uppdra till
VisitSweden att bygga upp ett dotterbolag med inriktning på att, i samverkan med idrotten, "ta hem" stora internationella idrottsevenemang till Sverige.
Svensk turism behöver inga miljarder, uppmaningen till regeringen är att genomföra Lindströms förslag.
Turismen kommer att växa och
skapa sysselsättning och därmed
ytterligare stärka sin roll som basnäring
i Sverige.
Världen ligger framför våra fötter!
Läs mer om