Sätt bilen på tåget - trafiken till övre Norrland kan utvecklas
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
På två år har gästnätterna ökat kraftigt, speciellt sommartid. Däremot inte de utländska turisterna, detta beroende på högt bensinpris.
Det finns flera möjligheter att få fler att ta tåget. Utveckla samarbete med turistnäringen som paketresor i samarbete med vissa hotell. För de som åker sovvagn kan frukost ingå i priset. Givetvis får priset höjas något, men folk uppskattar att frukost ingår. När det finns dusch blir det som ett hotell på hjul.
Eftersom det utländska resandet inte har ökat på grund av bensinpriset kan det vara lämpligt att införa bilvagnar i nattågen. Det är ett koncept där bilen och motorcykeln transporteras i särskilda vagnar som framförs i nattågen. Detta är mycket populärt på kontinenten och i Finland.
Sverige är ett avlångt land och mycket lämpligt för sådan trafik. Man kan välja om man vill köra bil en väg och åka tåg den andra sträckan, alternativt ta bilen i bägge riktningarna och utnyttja bilen i Norrland. Det behöver inte vara SJ eller annan operatör som driver dessa vagnar. Det kan vara ett norrländskt företag eller annat passande företag.
Lämpliga orter att köra bilvagnar mellan är Kiruna och Luleå i norra änden, Göteborg och Västerås i södra änden. Västerås är lämpligt för bilister mellan Stockholm, Mälardalsområdet samt Östergötland.
Sommartid kan det vara lämpligt med ett nattåg mellan Luleå och Malmö. Det skulle ge möjlighet för många utländska besökare att få uppleva Norrland utan att vara helt uttröttade efter en lång bilfärd.
I Finland har man insett fördelen med detta transportsystem. Där går det dagligen mellan Helsingfors och Uleåborg samt mellan Helsingfors och Rovaniemi med förstärkning fredag i en riktning och söndag i den andra riktningen. Man kör även till Kemijärvi och Kolari vissa dagar. Dessa orter ligger verkligen i glesbygd.
På sikt när en ny järnväg är byggd till Haparanda och vidare till det finska järnvägsnätet i Kemi kan järnvägsnätet knytas ihop och Norrland få bra förbindelse med bland annat Helsingfors och vidare mot Ryssland.
EU-medel bör sökas för att påskynda detta, samtidigt som det skapas arbetstillfällen.