Skolstart med glädje och framtidstro?

Nu har lärarna återvänt till skolan och planerar för ett nytt läsår där lärandet ska vara det positiva kittet som förenar elever och lärare i en positiv anda.Eleverna kommer tillbaka till skolan efter sommaruppehållet eller startar sitt första skolår, en del med fasa, andra med glädje och många med en tro på att det ska bli ett stimulerande, roligt och lärorikt år.

Foto: ERIK G SVENSSON

Luleå2012-08-22 04:31
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur kan det då vara så att arbetsgivarna inte har planerat verksamheten så att det är just glädjen och framtidstron som lyfts fram när lärarna startar upp verksamheten för läsåret? Nej, här kommer man åter efter ferien och det finns hur många lösa trådar som helst att börja rota i.

Scheman är inte klara, all tid som lärare förväntas göra finns inte redovisade i scheman, bemanningsfrågorna är inte lösta och det finns lärare som får veta att det inte finns några timmar utlagda till dem än.

Om lärare ska kunna planera ett roligt och lärorikt skolår för eleverna så kan inte sådana detaljer hänga löst och det får inte finnas något som inte är klart när det gäller vilka lärare som ska arbeta på skolan och vad de ska ansvara för/undervisa i.

Vem bär ansvaret? Som det ser ut just nu så är det lärarna som får det tunga ansvaret att försöka hitta så bra lösningar som möjligt vilket innebär att det kan bli så att eleverna inte kommer tillbaka efter sommaren eller startar sitt första skolår i en skola där glädjen, framtidstron och lärandet är i fokus utan där det är andra saker som upptar lärarnas tid.

Att det dessutom är svårt att rekrytera behöriga lärare till vissa ämnen eller ämneskombinationer gör inte saken lättare. Oron över hur vikariesituationen ska fungera detta läsår är närvarande, betyg och bedömningsfrågan är ett ständigt diskussionsämne och den ökade administrationen i lärarjobbet tär på lärare redan vid skolstart.

Hur kan skolan bli den positiva drivkraft i samhället som vi vill att den ska vara för elever och lärare? Det krävs politiska beslut på nationell och kommunal nivå som säkerställer att alla Sveriges elever garanteras en skolgång präglad av glädje, framtidstro och stimulans.

Det krävs höjda lärarlöner, minskad administration, välutbildade lärare och stimulerande skolmiljöer där elever och lärare trivs tillsammans och kan göra ett bra jobb.

Med andra ord så krävs det radikala förändringar i dagens skola för elevernas bästa och för att lärarutbildningen ska bli den utbildning som de bästa studenterna väljer.

Ansvaret för detta vilar på politikerna, de är de som måste skapa förutsättningarna för elever och lärare så att de kan skapa den skola som vi alla drömmer om!

Läs mer om